Ledere er usikre og famlende over for stress

13. november 2012  |  HK Kommunal  |  HK Kommunal

Ledere fokuserer primært på private årsager ved stress-sygemeldinger, konkluderer nyt dansk forskningsprojekt.

Bliver medarbejderne syge pga. stress, er årsagen oftest en kombination af belastninger i arbejdet og privatlivet. Alligevel fokuserer mange ledere primært på de private forhold. Det fremgår af forskningsprojektet COPEWORK, som psykolog Yun Ladegaard fra Arbejds- og Miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital har stået i spidsen for, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

- Resultatet undrer mig, fordi de samme ledere anerkender, at deres medarbejdere generelt er udsatte for store belastninger blandt andet som følge af et stort arbejdspres, omstruktureringer og nedskæringer, siger Yun Ladegaard til Magasinet Arbejdsmiljø.

Ledere ved for lidt om stress

Hun understreger, at årsagen til stress-sygemeldinger er vigtig for både leder og arbejdsmiljørepræsentant. Men arbejdsmiljørepræsentanten bliver kun involveret, hvis arbejdet har været medvirkende til stress.

- Problemet er, at lederne forsøger at blive ansvarsfri ved at skubbe ansvaret tilbage på den sygemeldte blandt andet ved at fokusere på de private årsager til sygemeldingen, siger hun til Magasinet Arbejdsmiljø.

Lederes viden om stress er ofte begrænset, og de har sjældent tid til at sætte sig ordentligt ind i emnet, vurderer Yun Ladegaard.

- Rigtig mange ledere er usikre og famlende i forhold til at håndtere langtidssygemeldte medarbejdere med stress. Mange oplever det som et stort pres, siger hun og nævner, at det for eksempel kan handle om, at kollegerne til den stress-sygemeldte er bange for selv at blive syge og derfor presser lederen til at agere. Eller at den øverste ledelse presser på for at få den sygemeldte hurtigt tilbage, så fraværet ikke går ud over produktiviteten.

- Samtidig ligger det lidt i kortene, at når de øvrige medarbejdere ikke er blevet syge af samme arbejdsforhold, må det være private forhold – eller den sygemeldtes personlighed, som er problemet, fastslår Yun Ladegaard.

Arbejdsmiljørepræsentanter involveres sjældent

Forskerne er også overraskede over, at arbejdsmiljørepræsentanterne ifølge undersøgelsen ofte slet ikke involveres i stress-sygemeldingerne. Eksempelvis har 63 pct. ikke haft kontakt med den sygemeldte kollega.

Ifølge Yun Ladegaard er det ofte vanskeligt for arbejdsmiljørepræsentanten at få svar på, om årsagen til stress skyldes problemer med arbejdsmiljøet, fordi ledelsens udmeldinger omkring årsagen er meget sparsomme.

- Som sygemeldt har man ikke pligt til at oplyse om sygdommens årsag, og det skal lederen selvfølgelig respektere. Derfor kan det være svært for arbejdsmiljørepræsentanten at komme på banen, hvis de ikke har kendskab til vedkommendes situation, siger hun og understreger, at det sandsynligvis ville forholde sig anderledes, hvis der var tale om et fysisk arbejdsmiljøproblem.

Ledere med erfaring og lederuddannelse er bedst til at håndtere stressede medarbejdere

Forskningsprojektet viser også, at der er et stort behov for at få større åbenhed og viden om stress.

- Mange tænker, at folk ikke kan finde ud af at styre deres liv, hvis de bliver ramt af stress. Det ses som et svaghedstegn. Derfor bør sygemelding relateret til stress betragtes på lige fod med en fysisk sygdom, siger hun.

Desuden fremhæver hun, at de ledere, der ifølge undersøgelsen lykkes godt med at håndtere stressede medarbejdere, har en god lederuddannelse, lang anciennitet og erfaring. De pågældende arbejdspladser har udarbejdet en brugbar stresspolitik, ligesom der er mulighed for at kunne sende de sygemeldte videre til professionelle behandlere.

Forskerne anbefaler derfor, at der blandt andet fastlægges en virksomhedspolitik om sygefravær og tilbagevenden til arbejdet, herunder hvem der gør hvad, samt hvordan samarbejdet mellem sygemeldte, kolleger, leder og eksterne aktører skal foregå.

Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Kommunal Arbejdsmiljø Sygdom Kompetencer