Pension er hot

13. november 2012  |  HK Kommunal

PKA møder stor interesse for pension blandt deres medlemmer. Det gælder også blandt de yngre medlemmer, som vil vide, om de sparer nok op til deres pension, og de bliver ofte overraskede over, hvor meget de kommer til at miste i indtægt som pensionister.

PKA, som er pensionskasse for lægesekretærer og HK’ere i regionerne, oplever, at medlemmerne gerne vil være klædt godt på i forhold til spørgsmål om deres pension.

- Vi oplever i stigende grad, at vores medlemmer viser stor interesse for deres pension. Vi holder årligt 100 medlemsmøder, men allerede i sommer var samtlige medlemsmøder for 2012 helt booket, og nu er der et halvt års ventetid på at komme til i 2013, siger medlemschef i PKA, Britt Brandum og tilføjer:

- Det er blandt andet efterløn og tilbagetrækningsreformen, der har sat øget fokus på pension blandt vores medlemmer. Vi kan i hvert fald konstatere, at pension ikke er et lavinteresse område hos kvinder, siger Britt Brandum.

Yngre interesserer sig også for pension

Hun påpeger, at det langtfra kun er ældre medlemmer, der benytter sig af PKA’s medlemsmøder.

- Tidligere var det mest de ældre, der i takt med at pensionsalderen nærmede sig, kom til et møde. I dag er det i stigende grad også helt unge medlemmer, der tager kolleger med under armen for at blive klogere på deres pension i PKA og på pension generelt. De efterlyser især et overblik over, om de har sparet nok op, siger Britt Brandum.

Mange bliver overraskede over fald i indtægt

En nyligt offentliggjort undersøgelse fra PKA viser, at mange medlemmer i PKA bliver overrasket over faldet i indtægt fra arbejdsliv til pensionisttilværelse.

- Forventer man at få 80 procent i pension, inklusiv ATP og folkepension, i forhold til indtægten fra lønsedlen, men kun får 60 procent, ja så bliver man skuffet. Vi gør derfor en del ud af kontakten med medlemmerne for at afstemme, hvad de forventer at få i pension, og hvad de rent faktisk vil få. På den måde kan de enten rette op på det ved at spare mere op eller nedtone forventningerne. Under alle omstændigheder slipper de for skuffelsen, understeger Britt Brandum.

PKA arbejder i øjeblikket på at øge kapaciteten af medlemsmøder til at kunne rumme mere end de nu årligt 4.000 medlemmer.

Læs mere om undersøgelsen på PKA's hjemmeside (link udløbet 24/11/16).

Kommunal Pension