HK sætter fingeraftryk på international kongres

15. november 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Jobsikkerhed for offentligt ansatte, kvalitet i den offentlige sektor og faglige rettigheder er på dagsordenen, når HK/Kommunal deltager i den internationale faglige organisation PSI’s kongres.

Mange steder i verden oplever offentligt ansatte at stå for skud i disse år, fordi den økonomiske krise sætter den offentlige sektor under pres.

Nedskæringer, fyringer og angreb på offentligt ansattes vilkår er taget til, og den udvikling er i fokus, når HK/Kommunal i slutningen af november sammen med en række andre danske fagforeninger deltager i en international kongres i den verdensomspændende faglige organisation PSI.

Dansk fingeraftryk

De seneste fem år har en dansker stået i spidsen for PSI, nemlig tidligere formand for HK/Stat Peter Waldorff. Han er på kongressen i år udfordret på posten som generalsekretær af Rosa Pavanelli fra Italien.

Formanden for HK/Kommunal, Bodil Otto, ser frem til at præge den vigtige kongres med danske synspunkter.

- Vi har valgt at prioritere kongressen højt. Det er vigtigt at sætte et dansk fingeraftryk på det internationale arbejde, fordi vi på den måde kan gøre opmærksom på den danske arbejdsmarkedsmodel og forhåbentlig sætte vores præg på udviklingen i andre lande. Samtidig arbejder vi også konstant på at gøre en indsats mod den lønkonkurrence fra udlandet, som danske lønmodtagere er udsat for. Det er op ad bakke i disse krisetider, men det internationale arbejde er klart med til at skubbe i den rigtige retning. Og samtidig vil vi meget gerne bakke op om den danske generalsekretær, der er i kampvalg, siger Bodil Otto.

Seks delegeretpladser

PSI - Public Services International - repræsenterer mere end 20 millioner offentligt ansatte i 150 lande. Organisationens formål er blandt andet frie overenskomstforhandlinger, social og økonomisk retfærdighed, en god offentlig service overalt i verden og en stærk fagbevægelse. I alt er omkring 650 fagforeninger repræsenteret.

Organisationen holder kongres hvert femte år. Senest i Wien i 2007, hvor daværende formand for HK/Stat, Peter Waldorff, blev valgt som generalsekretær.

Kongressen foregår i Durban i Sydafrika fra den 27. til den 30. november 2012.

Kommunal Politik Arrangementer