HK.dk logo

NewsArticle

16. november 2012  |   |  Helle Hjort Bremholm

Vi ankommer til Fredericia med toget lidt efter klokken 10.

Allerede da vi kommer ind, er der kommet nogle af de medarbejdere, som har fået en mail med besked om, at de skal møde i Fredericia i dag kl. 10.30.

Vi hilser pænt på hinanden, og vi bliver med det samme spurgt, om vi ved noget om, hvad mødet går ud på. Vi må svare, at det vil ledelsen informere om kl. 10.30.

Da klokken er 10.20 går vi op i det lokale, vi skal være i, og her står ledelsen allerede klar.

Igen hilser vi pænt på, men alt er meget formelt. Det er tydeligt at mærke, at det ikke er en positiv melding kollegerne skal høre i dag.

Kollegerne kommer ind i lokalet præcis kl. 10.30 og alvoren breder sig. Der bliver allerede nu uddelt kram og håndtryk fra ledelsen til medarbejderne.

Tårerne presser sig på hos flere på nuværende tidspunkt, andre forsøger at joke lidt med det hele.

Karen Rønberg takker alle for at møde op og siger, at der er kaffe og te samt lidt brød. Vi skal bare tage for os og i samme åndedræt siger hun, at vi ikke er samlet for, at der skal fyres nogen, og at det måske kan være med til at lette stemningen lidt.

Det føles rent faktisk som om det letter lidt på stemningen, for flere ånder lettet op og smiler lidt skævt. Der bliver allerede tænkt tanker om, hvad det så kan være.

Medarbejderne får udleveret hver en kuvert med et brev, hvor der står mere præcist, hvorfor billetsalgene skal lukke, samt at der er samtaler for alle medarbejderne i enten kundecenter Randers eller Kolding i uge 47.

Der står i deres breve, at de skal give endeligt svar den 28. november.

Der er flere, der siger, at det er en meget kort frist på noget, som har så stor indvirkning på ens privatliv. Familien skal flytte, hus skal sælges – altsammen fordi DSB har valgt, at man ikke vil fyre medarbejderne men omplacere dem 2½ times kørsel fra deres nuværende arbejdsplads.

Karen fortæller, at det er omstruktureringer, og at 5 billetsalg skal lukkes i 2013, men at alle medarbejderne kan frit vælge mellem kundecenter Randers eller Kolding, som sagt er der altså ikke tale om fyringer.

Der er helt stille nu. Alle sidder og kigger rundt. Karen bryder stilheden ved at fortælle om, hvorfor beslutningen er truffet.

Der kommer meget få spørgsmål fra medarbejderne.

De fleste sidder bare og kigger ud i luften.

De prøver på at forholde sig til, hvad der bliver sagt, og hvordan de kan få det til at passe ind i deres hverdag med 4-5 timers transport tid.

Ledelsen spørger, om de skal forlade lokalet og lade tillidsrepræsentanterne og medlemmerne snakke sammen. Vi bliver enige om, at det er en god ide.

Nu kommer spørgsmålene! og vreden! og frustrationerne kommer til udtryk.

Brevene bliver læst meget grundigt igennem. Det er svært at forstå, at nogle kan få rådighedsløn og andre ikke kan. Det er svært at forstå den forskelsbehandling som medarbejderne føler DSB udøver.

Allerede nu bliver alle tillidsrepræsentanter spurgt, om vi kan og vil være bisidder, når samtalerne finder sted.

Der er en meget utryg stemning.

Der bliver nedskrevet spørgsmål til ledelsen og til personaleafdelingen for at få mulighederne frem i lyset før deres samtaler i uge 47.

Klokken er ved at være 13.30, og alle er godt trætte på nuværende tidspunkt. Det har været en lang og følelsesmæssigt hård dag.

Nu er det bare at vente på svar fra ledelsen og personaleafdelingen, samt samtalerne i uge 47. Nu er det hjem og fortælle hele familien, om den beslutning som DSB har taget, og hvordan det må komme til at påvirke den enkelte medarbejder og dennes familie.

Vi tillidsrepræsentanter holder et afsluttende møde for os selv, hvor vi får snakket dagen igennem, inden vi tager en snak med ledelsen om dagen. Nu går turen også hjem for os.

Det var endnu en trist dag i DSB og især for de 10 kollegaer, som virkelig skal hjem og tænke det hele igennem.


Tillidsrepræsentant

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk