HK-appel om hjælpemidler til handicappede

21. november 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Handicappede lander mellem to stole i sager om hjælpemidler, lyder det fra HK/Kommunals Socialpolitiske Udvalg, der i disse dage henvender sig til ministre og handicapordførere for Folketingets partier.

Borgere med spastisk lammelse, rygmarvsbrok eller svær sukkersyge er blandt de eksempler på handicappede, der ifølge Socialpolitisk Udvalg i HK/Kommunal har mere end svært ved at få bevilget de nødvendige hjælpemidler til aflastning af deres sygdom.

De konkrete eksempler bliver netop nu sendt til Social- og Integrationsminister Karen Hækkerup (S), Sundhedsminister Astrid Krag (SF) og samtlige partiers handicapordførere med en appel om, at der indledes en dialog om udfordringen.

Henvendelsen til politikerne følger en tilsvarende opfordring fra april måned. Her redegjorde HK/Kommunals Socialpolitiske Udvalg på et mere overordnet plan for, hvordan hjælpemidler til handicappede ofte lander i et udgiftsmæssigt krydsfelt mellem lovgivning under Socialministeriet på den ene side og Sundhedsloven under Sundhedsministeriet på den anden side.

Mellem to stole

De handicappede lander ifølge Socialpolitisk Udvalg mellem to stole, og lovgivningen trænger til en markant opstramning, mener Per Støve, der er formand for udvalget.

- Vores eksempler viser med al tydelighed, at den nuværende lovgivning er alt for uklar. Handicappede borgere må ofte vente urimelig lang tid på afgørelser om blandt andet hjælpemidler, fordi vi som sagsbehandlere anvender uforholdsmæssigt meget tid på at afklare, om en bestemt udgift skal afholdes efter serviceloven eller efter sundhedsloven, siger Per Støve.

National instans

I brevene til de politiske beslutningstagere foreslår HK/Kommunals Socialpolitiske Udvalg, at Folketinget nedsætter en national instans, der kan afgøre de mange tvister om sektoransvar.

En sådan national instans kan ifølge udvalget også sikre, at der bliver udviklet en landsdækkende praksis, hvor samlede løsninger på sektoransvaret kan give et gedigent løft til en mere effektiv sagsbehandling.

Kommunal Jura Politik