Corydon skal blande sig uden om OK-forhandlinger

22. november 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Finansminister Bjarne Corydon (S) har fået smæk for at blande sig i SAS-forhandlingerne med de ansatte. Nu frygter fagforeninger for de offentligt ansatte, at han på samme måde vil blande sig utidigt i de kommende overenskomstforhandlinger på det offentlige område. Det vil være ødelæggende, siger HK/Kommunals formand Bodil Otto.

Da Bjarne Corydon midt i forhandlingerne om at redde SAS blandede sig og kontaktede de ansattes organisationer, brød han de uskrevne regler i den danske model. Fagforeninger for de offentligt ansatte er nu bekymrede for, om han kan finde den rette kasket ved de offentlige forhandlinger – eller om den nye linje smitter af her, skriver Politiken.

Det er beskidt

Formanden for HK/Kommunal, Bodil Otto, mener, at det er ødelæggende, hvis Corydon på samme måde vil blande sig i forhandlingerne med kommuner og regioner.

- Det er beskidt, hvis man bruger alle midler for at banke medarbejderne på plads på et tidspunkt, hvor de er utrygge og frygter for at miste deres arbejde, siger Bodil Otto.

Finansministeren blandede sig direkte i lønforhandlingerne mellem SAS-ledelsen og de danske ansatte, da han mandag formiddag sendte en sms til kabinepersonalets formand. Her pressede Corydon åbenlyst personalet til at acceptere ledelsens drastiske redningsplan og en voldsom lønnedgang. Corydon ringede også til piloternes formand.

Stærk mand med køller

De faglige topfolk frygter, at Corydon nok en gang vil give pokker i forhandlingssystemets færdselsregler og styre processen benhårdt fra kulissen.

FOA’s formand, Dennis Kristensen, er direkte utryg i forhold til de offentlige overenskomstforhandlinger, der begynder i december.

- Jeg må kraftigt advare finansministeren. Hvis han også her har i sinde at spille stærk mand, der slår med køller – jamen, så slår han den danske model i stykker, siger Dennis Kristensen.

Bjarne Corydon har selv denne skriftlige kommentar til Politiken:

- Det er klart, at det er kommuner og regioner, der forhandler overenskomst med fagforeningerne på deres område – det er der ingen tvivl om, skriver han.

Kommunal Overenskomst Politik