HK’s ledige: Kun få job at søge

26. november 2012

To uf af tre af HK’s ledige mener, at det bliver vanskeligt eller meget vanskeligt at finde job, inden deres dagpengeperiode udløber. Især ledige over 50 år ser meget pessimistisk på jobudsigterne, viser undersøgelse blandt HK’s ledige.

Akutpakkerne og finanslovens håndsrækning til de ledige, som risikerer deres dagpenge frem til sommer, gælder kun dem. I anden række venter andre grupper af ledige på at komme i farezonen, hvis de ikke når at finde arbejde. Og de ser ikke lyst på jobudsigterne.

To ud af tre af HK’s ledige med mere end seks måneders dagpengeret tilbage mener således, at det bliver vanskeligt eller meget vanskeligt at finde arbejde igen, inden dagpengeperioden udløber. Det viser en stor medlemsundersøgelse om ledighed og aktivering, ”Stemmer fra jobkøen 3”, som HK udførte i oktober måned.

HK’s formand Kim Simonsen er ikke overrasket over undersøgelsens resultat.

- Vi har vidst hele tiden, at den korte dagpengeperiode vil give problemer i en tid med få ledige job. Nu må regeringen rubbe sig og få reformeret beskæftigelsessystemet – så det medvirker til at få folk i arbejde. Ellers kan de godt begynde at forberede akutpakke 3 og 4 til næste forår, siger han.

Tørlagt jobmarked
Ifølge HK’s ledige er jobmarkedet næsten tørlagt. 42 procent mener fx ikke, at der hver uge er relevante job de kan søge. Værst ser det ud i Nordjylland og Syddanmark, hvor hver anden ikke kan finde et relevant job at søge om ugen. Jobsituationen er lidt lettere i Hovedstadsområdet, hvor hver tredje ikke kan finde et relevant jobopslag.

Pessimismen afspejler sig også, når man beder HK’s ledige forholde sig til udviklingen i antallet af job. Ni procent mener, at antallet er stigende. Da HK sidst undersøgte det spørgsmål blandt HK’s ledige i 2011, svarede 14 procent, at antallet af job var stigende.

Især ældre ledige er pessimister
I lighed med tidligere undersøgelser viser også denne, at jo ældre de ledige er, jo mindre attraktive er de, når det gælder at komme i betragtning til et nyt job.

Frem til det 49. år er der kun marginale forskelle på antallet af jobsamtaler, som de ledige har været til. I disse aldersgrupper har mere end halvdelen været til en eller flere samtaler inden for det sidste år. Billedet for aldersgrupperne over 50 år er omvendt. Her er det mere undtagelsen end reglen, at en jobansøgning fører til samtale om jobbet. 55,7 procent af de 50 til 59-årige ledige har således ikke været til en eneste jobsamtale det seneste år. For de over 60-årige ledige er tallet oppe på 66 procent.

På den baggrund er det måske ikke så mærkeligt, at de ældste ledige samtidig er de aldersgrupper, som mest tvivler på, at de når at komme i job igen, inden retten til dagpenge udløber. 80 procent af de 50 til 59 årige og 90 procent af de over 60 årige vurderer, at opgaven er vanskelig eller megetvanskelig. Se tabellen nedenfor.

- Det er jo lammende tal. Og det understreger, at vi også må se på, om der skal særlige foranstaltninger til for at også ledige over 50 år får et jobperspektiv og noget at leve af fremover, siger Kim Simonsen.

Dagpengeperiodens længde er blevet halveret fra fire til to år. Hvordan vurderer du dine muligheder for at komme i job inden for den nye to årige dagpengeperiode? (Besvarelser fra ledige med mere end seks måneders dagpengeret tilbage).

Kilde: Stemmer fra jobkøen 3, Medlemsundersøgelse om ledighed og aktivering, HK Danmark oktober 2012.

Arbejdsløs Dagpenge Langtidsledig Ledig