Statsforvaltninger: Vestager lover at tage tillidsfolk med på råd om spareplaner

26. november 2012  |  HK Stat  |

Når statsforvaltningerne nu skal i gang med at flytte arbejdsopgaver og skille sig af med mindst 95 medarbejdere, kommer tillidsrepræsentanterne med på råd. Det lover økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager i et svar til HK Stat, som for nylig skosede ministeren for at holde de ansatte udenfor.

For nylig kunne de ansatte ved landets statsforvaltninger se i medierne, at regeringen planlagde omfattende ændringer af deres arbejdsplads, herunder at 95 fuldtidsstillinger skulle skæres væk. Det var første gang, medarbejderne fik indblik i den omfattende plan for deres arbejdsplads. For ledelsen havde ikke givet besked.

Den mangel på information var en fejl, erkender indenrigs- og økonomiminister Margrethe Vestager (R) nu:

»Det er selvfølgelig dybt beklageligt, at medarbejderne har kunnet læse om regeringens udspil i medierne, inden vi fik lejlighed til at orientere alle medarbejdere herom,« skriver Vestager i et brev til Rita Bundgaard, HK Stats formand.

Følg samarbejdsaftalen

Bundgaard skrev for nylig til ministeren for at gøre opmærksom på, at medarbejderne burde være informeret om de kommende ændringer på et tidligere tidspunkt.

Rita Bundgaard henviste til den statslige samarbejdsaftale, som slår fast, at medarbejdere i god tid skal have information om beslutninger, der kan føre til betydelige ændringer i deres ansættelsesforhold og tilrettelæggelsen af deres arbejde. Og at medarbejdernes repræsentanter i samarbejdsudvalget skal have mulighed for at rådføre sig med deres bagland for at kunne kvalificere drøftelserne i samarbejdsudvalget, inden der bliver truffet nogen endelig beslutning.

Minister: Fortrolig proces

Margrethe Vestager forklarer i sit svar, at ministeriet gjorde sig store anstrengelser for at orientere direktørerne i statsforvaltningerne, så de hurtigst muligt kunne informere deres medarbejdere.

Samtidig understreger hun, at opgaven med at ændre statsforvaltningerne involverede hele 13 ministerier med tilhørende lovgivning. Og at det var nødvendigt at gå stille med dørene undervejs:

»Pga. opgavens organisatoriske implikationer og komplekse karakter har det været nødvendigt at lade opgaven være omfattet af fortrolighed,« skriver Vestager i brevet.

Mere åbenhed fremover

Fremover bliver der større åbenhed, lover økonomi- og indenrigsministeren. Hun vil give både chefer og tillidsfolk plads i et udvalg, der skal stå for at føre ændringerne i statsforvaltningerne ud i livet.

»Vedrørende den kommende implementeringsproces er det mig magtpåliggende, at processen forløber i tæt dialog med chefer og medarbejdere. Der vil derfor blive etableret et procesudvalg, hvor blandt andre tillidsrepræsentanter og chefrepræsentanter fra statsforvaltningerne vil være repræsenteret,« skriver ministeren.

Formand: Positivt

I HK Stat kvitterer Rita Bundgaard for Margrethe Vestagers tilsagn med et afbalanceret ’udmærket‘:

»Det er velkomment, men også naturligt, at ministeren beklager den mangel på rettidig information til medarbejderne, som har præget spareplanerne i statsforvaltningerne. Og det er positivt og hvad man kunne forvente , at medarbejderrepræsentanterne nu bliver draget ind i arbejdet med at implementere planerne. Samarbejdsaftalen i staten foreskriver jo, at medarbejdernes repræsentanter bliver inddraget i den slags processer,« siger Rita Bundgaard.

Stat Politik Tillidsrepræsentant Arbejdsmarked