OK13: Ret, men også pligt, til uddannelse

28. november 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Bedre muligheder for at efter- og videreuddanne sig som HK’er i kommuner og regioner. Det står øverst på listen over HK/Kommunals specielle krav til de kommende overenskomstforhandlinger.

Uddannelse er den bedste jobgaranti for HK’erne i fremtiden. Derfor ligger krav om kompetenceudvikling og uddannelse i top, når det gælder de specielle krav, som HK/Kommunal selv har udtaget til forhandling med KL og Danske Regioner.

For få har videreuddannelse

I dag har kun 44 procent af HK’erne i kommuner og regioner en kommunom eller tilsvarende niveau, og kun 12 procent har en diplomuddannelse. Det er alt for lavt, mener HK/Kommunals formand Bodil Otto, der ser kompetenceudvikling som den bedste garanti for, at HK’erne fortsat kan have job - også langt ud i fremtiden.

- Vi ønsker, at alle får overenskomstmæssig ret til efter- og videreuddannelse. Kommunerne skal forpligtes til at tilbyde kommunom til alle HK’ere, ligesom regionerne skal tilbyde sundhedskommunom til alle relevante medarbejdere. Introuddannelse på jobcentrene skal der også være tilbudspligt på. Jeg håber, at arbejdsgiverne er i stand til at se, at øgede kompetencer hos medarbejderne gavner arbejdspladserne i det lange løb, siger formanden.

Kompetencefond skal sætte fokus på uddannelse

HK/Kommunal mener, at det skal være en ret, men også en pligt at uddanne sig. Der skal være en gensidig forpligtelse på dette område for medarbejdere og arbejdsgivere. Derfor foreslår HK/Kommunal en kompetencefond, der kan løfte det eksisterende uddannelsesniveau.

- Fonden skal sikre, at der sker et generelt løft af uddannelse, så flere ansatte uddannelsesmæssigt kan kommet et niveau højere op. For eksempel fra lægesekretær til sundhedskommunom eller fra assistent med kommunom til diplom eller endnu længere op, siger Bodil Otto.

HK/Kommunals andre specielle krav

Ud over kompetenceudvikling handler de specielle krav blandt andet om, at der fortsat skal være ret til lokale lønforhandlinger. HK/Kommunal arbejder for, at forlodsfinansieringen genindføres, og at der aftales initiativer, som medvirker til, at de årlige forhandlinger gennemføres.

Der skal desuden indføres høringsregler inden opsigelse, for at sikre at afskedigede i videst muligt omfang genplaceres, mener HK/Kommunal. Og det er også blandt kravene, at der skal være bedre muligheder for, at det enkelte medlem kan vælge delpension, sådan at pensionsbidraget kan bruges til at finansiere nedsat arbejdstid til seniorer – eller til delpension.

Kommunal Løn Overenskomst Job og uddannelse Efteruddannelse