Nedskæringer og lavere løn løser ikke krisen

30. november 2012  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen

De offentlige udgifter skal falde, så skat og realløn kan falde - og konkurrenceevnen stige. Dette ræsonnement har den politiske debat kredset om, siden SAS-personalet fik valget mellem en kraftig lønreduktion eller tildelt ansvaret for, at virksomheden måtte dreje nøglen om.

Ræsonnementet er hverken nyt eller kontroversielt. Både regering og opposition tilslutter sig det i varierende grad. Men det gør det ikke mindre problematisk. Lavere løn betyder nemlig også mindre købekraft og mindre velfærd.

Efter Finanskrisens udbrud i 2008 har lønstigningerne været faldende. Lønnen i kommuner og regioner steg 2,4 pct. i 2. kvartal 2012 i forhold til året før, mens lønnen i den private sektor steg med 1,5 pct. Denne tegner endda til at blive lavere for året som helhed, idet procenten for 3. kvartal er nede på bare 1,3. En undersøgelse blandt direktørerne for de 100 største virksomheder forudsiger gennemsnitlige lønstigninger på bare 1,21 pct. i 2013. Negativ lønregulering forventes i fem procent af virksomhederne (Børsen 27. nov. 2012).

Denne udvikling svækker både den enkeltes købekraft og bevæger samfundet væk fra en løsning på krisen. I hele EU vokser arbejdsløsheden. Det skyldes både de offentlige nedskæringer og den generelle løntilbageholdenhed, som får efterspørgslen til at falde. I en tid, hvor der er behov for at få hjulene i gang, bidrager den førte politik til at sætte dem i stå.

Den lavere løn betyder også mindre velfærd. Bl.a. partiet Venstre argumenterer for, at Danmarks konkurrenceevne skal styrkes gennem en lavere lønudvikling samtidig med en lavere beskatning – så reallønnen kan bevares nogenlunde intakt.

De penge, der vil mangle i statskassen, skal dækkes ind via besparelser og effektiviseringer.

Besparelserne vil Venstre klare med en realvækst på nul; dvs. at den offentlige sektor alene stiger med løn- og prisudviklingen. Det vil dog kunne mærkes. Ifølge Finansministeriet vil der i et neutralt forløb kræves 1 procent realvækst i det offentlige forbrug for at sikre ”uændret antal offentlige ansatte pr. bruger” (AE-Rådet 13. dec. 2010).

Effektiviseringerne vil både Venstre og regeringen løse gennem en produktivitetsstigning. Men sådanne produktivitetsgevinster viser sig kun langsomt - ”formentlig meget langsomt” ifølge overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen (Børsen 23. november 2012).

Alt i alt frygter jeg et scenarie, hvor lønnen presses, de offentlige udgifter beskæres, og de ansattes arbejdsbelastning stiger – uden at hverken arbejdsløsheden eller den økonomiske krise overvindes. Taberne bliver lønmodtagerne, fordi deres tryghed i form af både fagbevægelse og velfærdsstat vil blive angrebet.

I stedet for en økonomisk strammerpolitik er der behov for en ekspansiv finanspolitik – i Danmark og i Europa. Det er ikke klogt at give skattelettelser til forbrugere og virksomheder, fordi de i krisetider vil putte pengene i sparegrisen. Der er bedre mening i at bruge pengene til fornuftigt offentligt forbrug og investeringer. Det giver grobund for bæredygtig vækst og fuld beskæftigelse.

Af Hans-Henrik Hansen
formand, HK Kommunal Østjylland