HK.dk logo

DSB fyrer hundredvis af HK'ere

01. december 2012  |  HK Stat  | 

Snart kan du ikke længere gå hen i dit lokale rejsebureau og købe en togbillet til Berlin eller Stockholm. Også de fleste almindelige billetkontorer lukker i de kommende år. Samtidig skal de administrative medarbejdere ved DSB løbe endnu stærkere for at holde skansen. OK-ansatte fyres, mens tjenestemænd risikerer at blive parkeret i den såkaldte reserve.

Pengene fosser ud af DSB’s kasse. Og HK-medarbejderne arbejder – for tredje gang på tre år – med en stor fyringsrunde hængende over hovederne.

Fyringer, som i bedste fald lukker et af de mindre huller i økonomien, men ikke sikrer en sund drift og en sund økonomi. Det siger Birthe Østergaard Petersen, der er næstformand i HK Trafik & Jernbane, med henvisning til at andre personalegrupper i virksomheden arbejder langt mindre og tjener meget mere end HK’erne.

429 HK-job bliver nedlagt
I begyndelsen af februar præsenterede ledelsen i DSB de faglige organisationer for en plan for, hvordan virksomheden vil reducere lønomkostningerne med 650-700 millioner kroner inden udgangen af 2014. Ifølge planen skal i alt 1.025 årsværk bortfalde, heraf 429 inden for HK’s område.

Fagforening: Ikke med vores velsignelse
HK Trafik & Jernbane har – i modsætning til de øvrige fagforeninger – nægtet at underskrive den aftale, som DSB fremlagde på et HSU-møde 2. februar. Aftalen var ikke til forhandling, og DSB’s plan indebærer vidt forskellige vilkår for medlemmer af de forskellige fagforeninger.

To andre fagforbund har fået lovning på, at ingen af forbundenes medlemmer bliver fyret. Samme garanti har HK ikke kunnet få. Tværtimod er der udsigt til, at flere hundrede HK’ere mister deres job. En ekstra torn i øjet er det, at Dansk Jernbaneforbunds medlemmer er blevet stillet nye opgaver i udsigt, som ellers varetages af HK’ere, fx i Kort & Godt-butikkerne.

Forhandlere: Vi giver ikke op
DSB’s ledelse og HK Trafik & Jernbane holder fortsat forhandlingsmøder. Som Birthe Østergaard Petersen udtrykker det:

»Vi truer ikke med at gå. Vi truer med at blive. De slipper ikke af med os ved forhandlingsbordet. Men der skal en fuldstændig anderledes tilgang og imødekommenhed til, før vi kan se os selv indgå i en aftale med DSB.«

Formand Andreas Hasle forklarer:

»DSB vil have, at vi skal sige til vores medlemmer: ’Vil du ikke tage imod dette fyrstelige tilbud?’ Men det vil vi ikke! Tværtimod kæmper vi fra kontor til kontor og fra billetsalg til billetsalg for at sikre medlemmernes vilkår.«

Billetsalg og rejsebureauer lukker 
Alle DSB’s rejsebureauer lukker til sommer, og i løbet af de næste par år lukker de fleste betjente billetsalg også. Kun fire bliver tilbage i de største byer. Kunderne er herefter henvist til at booke på internettet eller via et callcenter og trække billet i en automat.

Omkring 200 HK’ere bliver overflødige, når bureauer og salgssteder lukker. Resten af de godt 400 årsværk, der skal spares væk, skal fjernes fra administrationen, som i forvejen ifølge Birthe Østergaard Petersen ligger underdrejet mange steder.

Medarbejdere: Hvornår bliver vi fyret?
Det er uvist, hvornår fyringerne bliver effektueret. Og netop uvisheden, der vil strække sig over de kommende tre år, er en stor belastning for medarbejderne, siger Birthe Østergaard Petersen. Hun forudser forskellige reaktioner på den langstrakte ventetid for de fyringstruede overenskomstansatte:

»Folk vil knokle, gå i sort, blive syge eller reagere på andre måder. Det bliver meget ubehageligt at være på arbejdspladsen.«

Også tjenestemændene kommer i en svær situation. De bliver som udgangspunkt ikke fyret, men sat i såkaldt reserve. Der kan de gå og vente på, om der dukker et job op til dem, i værste fald i den anden ende af landet.

DSB vil kun fyre overenskomstansatte 
Det er billigere at fyre overenskomstansatte end tjenestemænd, fordi sidstnævnte skal have løn i tre år, efter at de er blevet opsagt. Derfor forudser man i HK Trafik & Jernbane, at DSB vil undlade at fyre tjenestemænd og i stedet vente på, at de selv siger op i frustration over at gå i ’reserve’ i årevis uden at vide hvad der venter: Nye opgaver, måske forflyttelse? Eller flere års lediggang?

Jurister: Man skal skønne, før man afskediger
DSB bevæger sig på kanten af loven, hvis virksomheden konsekvent afskediger sine overenskomstansatte og lader tjenestemændene overleve sparerunden.

Offentlige arbejdsgivere skal nemlig altid før en fyringsrunde foretage et skøn over, hvilke medarbejdere der er bedst kvalificerede til at løse opgaverne. Hvordan man er ansat, og hvor længe man har været i jobbet må ikke være de eneste kriterier.

Det fastslår HK’s jurister i et internt notat. For det tilfælde, at DSB udelukkende måtte afskedige overenskomstansatte, vil det være en ulovlig beskæring af afskedigelsesskønnet, skriver juristerne.

Ansættelsesform må ikke alene være afgørende
Anciennitet og ansættelsesform – tjenestemand eller ansat efter overenskomst – må således ikke alene være afgørende for, hvem der bliver prikket, og hvem der bliver tilbage.

HK Trafik & Jernbane organiserer omtrent lige mange OK-ansatte og tjenestemænd. Fagforeningen har i alt 2900 medlemmer, som er ansat i DSB og Banedanmark.

Læs mere på www.hk.dk/trafik_jernbane

Derfor skrev HK Trafik & Jernbane ikke under

Fagforeningen skulle med en underskrift på DSB’s aftale (som ikke var til forhandling) blandt andet acceptere følgende:

  • Intet tilsagn om at undgå afskedigelser på HK-området. Sådan et tilsagn fik to af de andre forbund.
  • DSB vil kun fyre overenskomstansatte og ikke tjenestemænd. Det er forskelsbehandling og formentlig tilmed ulovligt, mener fagforeningen.
  • Krav om at fagforeningen anbefaler de tjenestemandsansatte medlemmer at tage imod en frivillig fratrædelsesordning, som giver dem langt ringere vilkår, end de har krav på, når deres stilling nedlægges af DSB.
  • Overtallige tjenestemænd bliver placeret i en såkaldt reserve, hvorfra de kan sendes rundt til forskellige job. Det er stressende sådan at blive kostet rundt, pointerer fagforeningen, der anser ordningen for at være chikane med det formål at tvinge tjenestemændene til at sige op. Dermed sparer DSB op til tre års løn.

Fyret

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk