Jobbet er årsag til stress

04. december 2012  |  HK Kommunal

Jobbet er den primære grund til stress, ikke privatlivet. Det viser en ny undersøgelse, hvor stressramte er blevet spurgt om årsagen til deres stress.

Ny undersøgelse fra Djøfs analysebrev DeFacto og Epinion viser, at 4 ud af 5 af dem, der er ramt af stress, mener at grunden til stress er deres job. De fleste mener, at de er stressede på grund af arbejdets indhold og omfang, men også relationer på arbejdspladsen kan være årsagen.

God grund til at tage undersøgelsen alvorligt

Thomas Milsted, der er generalsekretær i Stresstænketanken og har arbejdet med stress i 20 år, mener resultatet skal tages alvorligt, selv om der kan være forskel på, hvad de adspurgte svarer og oplever i virkeligheden:

- Undersøgelsen er vigtig signalværdi til arbejdsgiverne om at gøre noget. Nu kan de ikke bare komme med en dårlig undskyldning og sige, at det er fifty-fifty, om det er arbejde eller privatliv, der er skyld i stress. Arbejdspladsen er den væsentligste kilde til stress, og det viser store internationale undersøgelser også, siger Thomas Milsted til MetroXpress.

Få taler med deres chef om stress

Selv om de fleste stressramte mener, at jobbet er årsagen til deres stress, er der ikke mange, der taler med arbejdsgiveren om det. Det kan skyldes manglende tillid til chefen ifølge Yun Ladegaard, der psykolog og forsker ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling på Bispebjerg Hospital:

- Det er ikke nok, at en chef tager stress op på et afdelingsmøde og siger: ’Min dør er altid åben’. For medarbejderne måler lederne på praksis, forklarer Yun Ladegaard til DeFacto og fortsætter:

- Hvis chefen virker usikker eller famlende over for stress. Eller hvis de tidligere har oplevet, at stresssygemeldte kolleger ikke vender tilbage, men bliver opsagt efter 120 sygedage, er det selvfølgelig svært at have tillid til, at chefen kan hjælpe dig. Desuden er dårlig ledelse eller et dårligt forhold til chefen meget tit selve grunden til, at man er stresset,” siger Yun Ladegaard og understreger, at det af samme grund er helt afgørende, at en virksomheds topledelse melder en klar stresspolitik ud.

Læs mere om undersøgelsen om stress på Djøfs hjemmeside

Kommunal Arbejdsmiljø Sygdom