IT-koks rammer jobcentrene

05. december 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Mens jobcentrene skal levere en toppræstation med akut-pakker og ledighed, så fejler mange IT-systemer på beskæftigelsesområdet.

Gennem de sidste fire måneder har jobcentrene været udsat for driftsforstyrrelser og fejlmeddelelser på IT-området. Alene i november måned har der været 19 IT-udfald. Den 21. november udsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen hele tre fejlmeddelelser på en enkelt dag. Det viser en optælling foretaget af Avisen.dk.

Merarbejde for de ansatte

De mange IT-koks rammer både de ledige og de tusinder af ansatte på jobcentrene. Næstformand i HK/Kommunals beskæftigelsesudvalg, Jan Bolvig, peger på, at IT-systemet er ustabilt og skal kunne for meget.

- Problemerne giver stor frustration og genererer merarbejde for medarbejderne. Og borgerne risikerer ikke at få, hvad de har krav på, siger Jan Bolvig, der også er fællestillidsrepræsentant i Københavns Kommune, hvor han repræsenterer de omkring 1.100 ansatte på jobcentrene.

Fejlene ligger ifølge Avisen.dk både hos kommunerne og hos Arbejdsmarkedsstyrelsen. Når systemerne er nede, må sagsbehandlerne ringe rundt for at sikre, at de ledige bliver tilmeldt kurser eller andre forløb, fordi det ikke kan registreres i systemet. Fejlene giver også direkte problemer for borgerne. For nyligt har dagpengemodtagere ikke kunnet melde sig syge eller raske igen.

IT-systemer falder ud

Også i Århus Kommune har de 540 ansatte i jobcentret ifølge tillidsrepræsentant, Sven Andersen, der også er medlem af HK/Kommunals beskæftigelsesudvalg, haft IT-problemer, fordi systemet går ned, kører langsomt eller 'falder ud'.

- Vi snakker jævnligt om det mellem kollegerne. Det er vores redskab, og vi kan ikke arbejde så hurtigt, når det ikke fungerer, siger Sven Andersen.

På flere jobcentre frygter medarbejderne de 'releases' fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, som i en weekend cirka hver anden måned opdaterer og implementerer lovændringer og nye funktioner.

- Når der kommer besked om, at der er releases på vej, taler alle om, at så kan de ikke arbejde mandag og tirsdag, siger Jan Bolvig.

Birte Iversen, kontorchef i Kontoret for Digital Arbejdsmarkedsservice i Arbejdsmarkedsstyrelsen, erkender overfor Avisen.dk, at der i november har været klart flere fejl og driftsforstyrrelser end normalt, som følge af en release, der efterfølgende viste sig at give en række IT-problemer for sagsbehandlerne.

Kommunal Arbejdstid Tillidsrepræsentant