OK13: KL kræver opgør med tillidsfolk

06. december 2012  |  Jens Laursen

Tillidsvalgte skal kunne fyres, og den årlige, lokale lønforhandling skal droppes, lyder et par af overenskomstkravene fra KL.

Overenskomstforhandlingerne på det kommunale arbejdsmarked er netop skudt i gang. På et velbesøgt pressemøde offentliggjorde KL sine krav til forhandlingerne om løn- og ansættelsesforhold for 507.000 medarbejdere i kommunerne, herunder godt 45.000 kommunale HK’ere.

Langt fra hinanden

KL udveksler samtidig sine overenskomstkrav med kravene fra de kommunalt ansatte i forhandlingsfællesskabet KTO, hvor også HK/Kommunal hører hjemme. Og som udgangspunkt står parterne ganske langt fra hinanden. Det skyldes ikke mindst, at KL har skruet bissen på i forhold til de rettigheder, medarbejdernes valgte repræsentanter har haft i en årrække.

Den særlige beskyttelse mod afskedigelse, der i dag gælder en række medarbejdere som tillidsrepræsentantsuppleanter og arbejdsmiljørepræsentanter, skal ifølge KL afvikles. Desuden ønsker de kommunale arbejdsgivere at ophæve reglen om årlige lønforhandlinger, som typisk har haft tillidsrepræsentanterne som omdrejningspunkt.

Ikke mere utryghed

I HK/Kommunal betegner formand Bodil Otto KL’s udspil som et taktisk oplæg, der nok skal tages alvorligt, men som langtfra får lov at styre den kommende overenskomst-dagsorden.

- I en tid med økonomisk smalhals og fyringer er det bestemt ikke mere utryghed og mere usikkerhed, der er brug for. Tværtimod. Jeg mener egentlig også, det er i arbejdsgivernes interesse, at der er et vist råderum for medarbejdernes valgte repræsentanter. Medarbejderindflydelse og –beskyttelse giver det bedste afsæt for en fornuftig tilrettelæggelse af arbejdet, siger Bodil Otto.

Nødvendig forandring

I KL’s forhandlingsudspil indgår også krav om løntilbageholdenhed, en reduktion af seniordags-ordningen og færre overenskomster.

Ifølge borgmester i Høje-Taastrup Kommune, Michael Ziegler (K), der også er formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg, fokuserer KL på de bestemmelser i overenskomsterne, som er en barriere for den nødvendige forandring og kvalitetsudvikling.

Kommunal Løn Overenskomst Politik