OK:13 Regioner spiller ud med hårde OK-krav

07. december 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Regionerne kræver større magt til ledelsen, når det handler om at bestemme, hvornår bl.a. lægesekretærer skal være på arbejde i forhold til skiftende behov. Desuden er der forringelser af seniorordning og minimale lønstigninger på listen over regionernes krav til OK'13.

Produktiviteten på sygehusene skal øges og kvaliteten i behandlingen skal styrkes. Det er baggrunden for en række hårde overenskomstkrav, som Danske Regioner spiller ud med op til overenskomstforhandlingerne 2013. Produktivitetsstigningen skal bl.a. hentes i form af forringelser for personalet.

Parterne udveksler krav til de kommende overenskomstforhandlinger i regionerne. Lokal løn og højere arbejdstid end 37 timer skal kunne forhandles direkte mellem den enkelte leder og medarbejderen, tilbudspligten på kommunom for nyuddannet kontorpersonale droppes og ledelsen skal have ret til i langt højere grad end i dag at tilrettelægge arbejdstiden ud fra aktuelle og skiftende behov. Sådan lyder nogle af regionernes udspil.

Manglende fokus på kompetencer

Formanden for HK/Kommunal Bodil Otto betegner en række af kravene som forringelser for personalet, der i forvejen har øget produktiviteten ved at løbe hurtigere de seneste år.

- Vi er helt indstillet på, at øge kvaliteten på sygehusene til gavn for patienterne. Men det gør man ikke bare ved at få personalet til at løbe hurtigere og give dem ringere vilkår i forhold til arbejdstilrettelæggelsen. Hvis man virkelig vil øge kvaliteten, så kræver det, at man i højere grad satser på at dygtiggøre medarbejderne gennem øget kompetenceudvikling. Og det fokus ser jeg desværre ikke i regionernes krav, siger Bodil Otto.

Hun møder selv op til forhandlingerne bl.a. med krav om mere efter- og videreuddannelse.

Værdi for patienter

Formanden for Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Jens Stenbæk, der er regionernes hovedforhandler, siger, at ændringerne i overenskomsterne skal skabe værdi for patienterne.

- Regionerne ønsker at tage udgangspunkt i patientbehandlingen – altså vores kerneopgaver – når vi ser på tilpasninger af overenskomster og aftaler, siger Jens Stenbæk.

Han ønsker også, at aftalen om medindflydelse og medbestemmelse forenkles, ligesom regionerne satser på minimale lønstigninger. Overenskomstforhandlingerne tager for alvor fart til januar.

Kommunal Overenskomst Politik Efteruddannelse Kompetencer