Tre ud af ti er vidner til mobning på jobbet

11. december 2012  |  HK Stat  |

Vidner, der overværer mobning, holder sig tilbage fra at gribe ind. Det viser ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Netop vidner til mobning udgør ifølge en erhvervspsykolog en stor ressource i forhold til at sætte en stopper for mobning.

Der er stort set lige mange kvinder og mænd, der er vidner til mobning, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Knap en tredjedel har jævnligt været vidner til mobning inden for de seneste 12 måneder. Det fremgår af en ny undersøgelse, som Det Nationale Forskningscenterfor Arbejdsmiljø (NFA) står bag. Undersøgelsen er baseret på svar fra cirka 16.000 beskæftigede.

»Det er jeg ikke overrasket over. Vores tidligere undersøgelser har vist, at der er mindst dobbelt så mange vidner som medarbejdere, der er udsat for mobning,« siger Åse Marie Hansen, professor på Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet til Magasinet Arbejdsmiljø.

Af undersøgelsen fremgår det også, at 13 pct. kvinder og 11,2 pct. mænd har været udsat for mobning inden for det seneste år. Men særligt vidner til den mobning, der foregår på arbejdspladserne, udgør et stort potentiale i forhold til at sætte en stopper for mobning, vurderer Eva Gemzøe, erhvervspsykolog, ph.d. i CRECEA.

»Det kan være dybt problematisk, hvis vidnerne ikke bruger deres viden til at bremse den mobning, de er vidne til. Hvis man ser på alle de aktører, der kan gøre noget ude på arbejdspladserne, er vidnerne den største gruppe,« fastslår hun.

Efter hendes opfattelse har vidner et stort moralsk ansvar for at gribe ind. Men ofte oplever de, at det er svært at gøre en forskel, og samtidig risikerer de selv at blive mobbet, hvis de tager affære.

»Det vil være lettere for vidnerne at være med til at sætte en stopper for negative handlinger eller mobning, hvis virksomheden – som forebyggende strategi – tager initiativ til en dialog om omgangstone og pligt til at gribe ind ved optakt til mobning,« siger Eva Gemzøe.

Vidner ringer til hotline

Karsten Refsgård, psykolog i Arbejdstilsynet, har vanskeligt ved at vurdere omfanget af de nye tal fra NFA, fordi der kan være flere vidner til samme mobbehandling.

»Tallene fortæller dog, at der er mange, der oplever, at mobning foregår, uden at de selv er udsat for det eller selv er med til at udøve mobning,« siger han.

Som faglig konsulent har han været med til at udvikle Arbejdstilsynets Mobbe-hotline, hvor mellem 10-15 pct. af henvendelserne kommer fra folk, der har været vidne til mobning.

»Tallet har ligget stabilt, siden hotlinen blev oprettet i 2010. Når de ringer til os, instruerer vi dem i at søge hjælp. Der er ofte tale om nogle af de samme råd,som vi giver til de mobbede,« siger Karsten Refsgård.

Stat Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK