Seniorjob fik mange til at beholde efterlønnen

13. december 2012

Muligheden for at komme i seniorjob i tilfælde af ledighed, fik hver tredje til at blive i efterlønsordningen, viser medlemsundersøgelse fra HK’s a-kasse.

Seniorjob, som er en del af efterlønsordningen, var en væsentlig årsag til, at mange HK’ere valgte at blive i efterlønsordningen frem for at få den skattefri udbetaling af kontingentet.

I en ny medlemsundersøgelse om efterlønnen, som HK’s a-kasse har gennemført, svarer 30 procent, at de blev i ordningen på grund af ”muligheden for at komme i seniorjob, hvis jeg skulle blive ledig i en sen alder”.

- Krisen kradser. Og det er jo ikke nogen hemmelighed, at bliver man først ledig, når man er oppe i 50’erne, ja, så kan det være rigtig svært at finde job igen inden dagpengeretten ryger. Her kommer seniorjobordningen som en god forsikring mod at miste hele forsørgelsesgrundlaget sidst i sit arbejdsliv, siger Mette Kindberg, formand for HK’s a-kasse.

Næsten ingen har fortrudt
Undersøgelsen viser endvidere, at stort set ingen har fortrudt deres valg her 2 ½ måned efter at muligheden for at framelde sig efterlønnen løb ud. Bare 0,8 procent har fortrudt, at de blev i ordningen, mens lidt flere - 1,9 procent har fortrudt, at de droppede efterlønnen.

- HK gennemførte i løbet af året en intensiv oplysningskampagne om for og imod udmelding af ordningen. Når så få har fortrudt, tolker jeg det derhen, at vi er lykkedes med at informere medlemmerne, så de kunne træffe deres valg på det bedst mulige grundlag, siger Mette Kindberg.

Cirka 63.000 medlemmer meldte sig ud af efterlønsordningen. I dag har HK fortsat godt 63.000 medlemmer, som betaler til efterlønnen.

Pengene går ikke til forbrug
Hvis regeringen havde håbet på, at de skattefri efterlønskroner ville gå til forbrug og andre beskæftigelsesfremmende aktiviteter, giver HK’s undersøgelse dem ikke meget at have håbet i. De fleste vælger nemlig at spare op eller afbetale gæld frem for at komme i den store shopping mode.

47 procent vil således sætte pengene i banken, afbetale gæld eller sætte pengene ind på en rate- eller kapitalpension. 30 procent svarer, at de vil bruge pengene på håndværkere, købe forbrugsgoder, rejse eller bruge pengene i den daglige husholdning. 22 procent svarer, at de både vil spare op og bruge penge på forbrug.

- Selv om jeg godt kunne ønske mig, at flere ville bruge penge, så vi kunne skabe nogle flere job, kan jeg altså ikke fortænke medlemmerne i at behandle deres penge med fornuft. Når man ikke ved, om man har et job i morgen, er man altså mere forsigtig med pengene end ellers, siger Mette Kindberg.

Efterløn Dagpenge Ledig HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK