Corydon Tiden: er løbet fra reguleringsordningen

17. december 2012  |  HK Stat  |

Hvis det står til finansministeren, skal de statsansattes løn ikke længere automatisk følge lønnen på det private arbejdsmarked, sådan som reguleringsordningen indtil nu har sikret. Det afslørede han ved dagens møde, hvor de generelle krav til overenskomst 2013 blev udvekslet mellem forhandlingsparterne. CFU-formand Flemming Vinther er uenig og ønsker ordningen fortsat.

Det skal være tydeligt på lønsedlen, hvor meget du producerer, hvis finansminister Bjarne Corydon får sit krav om at afskaffe reguleringsordningen igennem ved de forestående forhandlinger om overenskomsten på det statslige område.

»Vi vil gerne afskaffe den automatik, der har været i statens løndannelse og som er uafhængig af produktiviteten. Tiden er løbet fra ordningen,« sagde finansministeren, og tilføjede, at han dermed ikke mener, at de statsansatte nødvendigvis skal halte bagefter de privatansatte lønmæssigt. Men at han ønsker en højere produktivitet i den offentlige sektor, og at der kan ses en sammenhæng mellem medarbejdernes produktivitet og deres løn.

CFU-formand Flemming Vinther ønsker derimod at beholde ordningen.

»Vi har svært ved at se en videreførelse af løndannelsen i staten uden reguleringsordningen. Den har i høj grad været med til at give ro på arbejdsmarkedet, og skal den afskaffes, vil det kræve, at vi får en helt anden lønmodel,« sagde han og understregede, at reguleringen mellem den offentlige og den private løndannelse jo kan gå begge veje. Ved det seneste OK-forlig kostede ordningen 1½ pct., og ved de kommende forhandlinger er der udsigt til at starte med et minus på ¾ pct. I begge tilfælde fordi lønnen er steget hurtigere i staten end i det private i perioden forud.

Udsigt til svære forhandlinger

Når parterne snarest skal mødes til forhandlinger, vil CFU udover bevarelse af reguleringsordningen også kræve sikring af de statsansattes realløn. Flemming Vinther erkender dog, at det bliver vanskeligt. Blandt CFU-kravene er også en sikring af de statslige medarbejderes værdi på arbejdsmarkedet i form af kompetenceudvikling.

Finansministeriets hovedkrav til den næste overenskomst er 'normalisering' af lærernes arbejdstidsregler på blandt andet gymnasier og erhvervsskoler. Dertil kommer en række ændringer i aftaler for tjenestemænd og en forenkling af samarbejdsaftalen.

De to topforhandlere var enige om, at forhandlingerne bliver svære. Men de betegnede også dagens møde, hvor repræsentanterne fra de statslige medarbejderorganisationer deltog, som konstruktivt.

Forhandlingerne er også en mulighed for at udvikle den offentlige sektor i fællesskab, lød de afsluttende ord fra Bjarne Corydon.

Se de generelle krav til OK-2013

Fakta om reguleringsordningen

Reguleringsordningen udligner automatisk 80 pct. af lønnen mellem den statslige og den private sektors lønudvikling. Den opgøres og udmøntes en gang om året. Ordningen aftales fra overenskomstperiode til overenskomstperiode. Aftale om den nuværende ordning udløber den 31. marts 2013.

Stat Løn Overenskomst Politik