Organisationsaftaler: Strid om, hvem der skal forhandle løntillæg

17. december 2012  |  HK Stat  |

»Giv den enkelte HK’er ret til en snak med chefen om gensidige forventninger, inden tillidsrepræsentanten klarer de egentlige forhandlinger,« siger HK Stat. »Nej, lad leder og medarbejder forhandle selv og direkte om de personlige tillæg,« siger arbejdsgiverne i Moderniseringsstyrelsen.

Velkommen til forhandlingerne om de såkaldte organisationsaftaler på HK Stats område. De foregår sideløbende med, at finansminister Corydon og hans modparter på lønmodtagerside lægger arm om de store linjer i de statsansattes nye overenskomster. Lønnen for eksempel. Og ligesom ved det store forhandlingsbord starter forhandlingerne her med parterne i hvert sit hjørne.

I hvert fald når det gælder spørgsmålet om, hvem der skal forhandle løntillæg ude på arbejdspladserne.

Moderniseringsstyrelsen vil nemlig have indført mulighed for, at der lokalt kan indgås aftale om, at personlige tillæg forhandles direkte mellem leder og medarbejder. Lignende krav om at gøre de lokale lønforhandlinger til en individuel sag for den enkelte HK’er har statens arbejdsgivere rejst flere gange tidligere.

HK Stat har den holdning, at ny løn-systemet er baseret på nogle klare principper om åbenhed, gennemskuelighed og retfærdighed i den lokale løndannelse. Og det er holdningen i fagforeningen, at tillidsrepræsentanten på vegne af kollegerne er den rette til at sikre, at lønkronerne bliver fordelt på en åben og retfærdig måde.

HK Stat mener dog , at der kan være rigtig god musik i, at den enkelte medarbejder, som måtte ønske det, kan få en samtale med sin leder, hvor forventningerne fra begge sider kan fremlægges. Derfor har organisationen konkret fremsat forslag om, at medarbejderen skal have ret til en lønforventningssamtale forud for lønforhandlingerne mellem tillidsrepræsentant og ledelse.

Forslaget imødekommer de medlemmer som gerne vil have mulighed for at drøfte løn med arbejdsgiver selv – og fastholder tilllidsrepræsentanten som forhandlings- og aftalepart for hele gruppen, forklarer Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

»Jeg ved, at lønsamtaler før forhandlingerne allerede fungerer godt på nogle af statens store arbejdspladser. Og jeg ser meget gerne, at dette værktøj udbredes til alle. Det kan bidrage til, at medarbejderne generelt får en større tillid og tilfredshed med lønsystemet. Den tillid og tilfredshed er der behov for,« mener Rita Bundgaard.

Mange af forslagene til fornyelse af organisationsaftalerne er gengangere fra OK 2011. Det gælder krav fra både lønmodtagere og arbejdsgivere.

Et af HK Stats krav for både laboranter, kontorfunktionærer, arbejdsmarkedskonsulenter og grafikere er, at arbejdsgiverne skal have pligt til at udarbejde en plan for udvikling af job og kompetencer for de medarbejdere, der gennem tre år ikke har fået nogen lønstigninger udover de aftalte generelle stigninger på basislønnen.

Ligesom i 2011 forventer forhandlerne ikke, at der bliver afsat penge ved de centrale forhandlinger til at forny af organisationsaftalerne. Derfor er mulighederne for ændringer meget begrænsede.

Stat Løn Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK