Peter Raben: Grønt lys fra Arbejdsretten til blokade mod Vejlegården

17. december 2012  |  HK Stat  |

Det er fuldt lovligt, når 3F med støtte fra HK kører konflikt mod Restaurant Vejlegården. Det har vi nu Arbejdsrettens ord for, skriver HK Stats næstformand i denne kommentar.

Arbejdsretten har d. 29. november i en dom klart tilkendegivet, at 3F gerne må gå i konflikt med arbejdsgivere, der skrotter en overenskomst med 3F til fordel for en billigere overenskomst med Kristelig Fagforening. Indgåelse af en sådan discount-overenskomst fratager ikke 3F retten til at kræve overenskomst og understøtte kravet med en blokade mod virksomheden, så der ikke af medlemmer af LO-forbund leveres varer til restauranten. Dog mente Arbejdsrettens dommere, at det er gået for vidt, når blokaden også omfatter afhentning af madaffald fra restauranten. Ligeledes fandt dommerne det forkert, at blokadevagter kontakter restaurantens kunder med information om den faglige konflikt.

Bortset fra disse fodfejl, som nu bliver rettet, fik 3F grønt lys til at fortsætte konflikten og blokaden mod spisestedet i Vejle. Dermed fortsætter også HK Privat´s sympatikonflikt, der betyder, at HK-medlemmer ikke medvirker til at trykke annoncer fra Vejlegården. HK Privat bakker 3F op i kampen for ordentlige løn- og arbejdsvilkår og håber på en forhandlingsløsning, der giver de ansatte en ordentlig overenskomst.

Det er vi i HK Stat helt enige i og glæder os ligesom resten af fagbevægelsen over, at mulighederne for at føre faglig kamp ikke er blevet stækket. En række politikere fra blå blok har ellers haft travlt med at blande sig i den faglige konflikt og truet med lovindgreb. Med Arbejdsrettens dom holder de sig forhåbentligt nu tilbage og lader arbejdsmarkedets parter selv via de aftalte spilleregler ordne sagerne, hvilket netop er kernen i den såkaldte danske model. Arbejdsretten har stadfæstet, at det indgår i spillereglerne, at fagbevægelsen kan benytte strejker, blokader og sympatikonflikter i kampen for at opnå overenskomst på en virksomhed.

Voldgift: Særbehandling af medlemmer er i orden

Også en anden dom for nylig er en sejr for den danske model og fagbevægelsen. En faglig voldgift har afgjort, at det er i orden, at der i en overenskomst aftales særlige fordele for medlemmer af de organisationer, der har indgået overenskomsten. I den principielle voldgiftssag godkendte dommerne, at overenskomsten for 2.000 medarbejdere i emballageindustrien fortsat kan give særrettigheder til medlemmer af enten HK eller 3F.

Denne positive særbehandling af medlemmer af de to fagforbund stammer tilbage fra en aftale indgået i 1967 om oprettelse af en social fond, der siden er blevet suppleret med en uddannelsesfond. Aftalen giver medlemmer af HK og 3F inden for området ret til fuld løn, når de er på barsel eller videreuddannelse. Hvis arbejdsgiverne ønsker at give de samme goder til medarbejdere, der ikke er medlem af HK eller 3F, kan de ikke få refusion fra fondene, men skal selv betale ekstraudgiften. Derfor havde arbejdsgivernes organisation DI ønsket voldgiftsrettens ord for, at der skulle være refusion for alle ansatte. Det gav voldgiftsretten dog ikke DI medhold i. Så HK/Privat glæder sig over, at en voldgift har bekræftet, at der intet er til hinder for at indgå aftaler, der giver HK’s medlemmer særlige rettigheder.

Ingen af de to afgørelser har direkte betydning for det statslige område; men som en del af fagbevægelsen er de også vigtige sejre for os. Det er nu fagretsligt slået fast, at de metoder og aftaler, som fagbevægelsen i årevis har brugt i kampen for bedre løn- og arbejdsvilkår fortsat er gangbare. I bestræbelserne på at fastholde og videreudvikle en stærk fagbevægelse er de to domme af stor betydning og viser, at vi ikke skal give efter for pres fra hverken arbejdsgivere eller politikere, men fortsat i fællesskab kæmpe for vores interesser og faglige mål.

Stat Overenskomst Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK