Hver syvende føler sig stresset

18. december 2012  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

15 pct. af de erhvervsaktive danskere føler sig stresset, viser ny dansk spørgeskemaundersøgelse. Stress er et stigende problem, og arbejdsgiverne bør betale regningen, når medarbejdere sygemeldes, lyder det fra stressekspert.

Omkring hver syvende erhvervsaktive dansker – eller 15 pct. – svarer, at de inden for de sidste to uger har følt sig stresset hele tiden eller ofte. Især læger, undervisere, forskere ved universiteterne, psykologer og specialpædagoger mærker jævnligt følelsen af stress, viser en ny spørgeskemaundersøgelse, ”Arbejdsmiljø og helbred i Danmark 2012”, fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). I alt har ca. 16.000 erhvervsaktive personer deltaget.

Stressekspert, forfatter og generalsekretær i Stresstænketanken, Thomas Milsted, mener, at flere og flere danskere bliver stressede.

- Stress er et stigende problem, og det kan også ses ved, at antallet af folk, der bruger lykkepiller, er depressive eller lider af angst, også stiger, siger han til Magasinet Arbejdsmiljø.

Mange forandringer på arbejdspladserne

Ifølge Thomas Milsted er en del af forklaringen, at antallet af forandringer, omstruktureringer og fyringsrunder på arbejdspladserne er opadgående i disse år.

- Og mulighederne for at absorbere forandringerne er taget væk i takt med, at vi har frataget medarbejderne perioder med stabilitet, siger han.

53 pct. af de erhvervsaktive, som i undersøgelsen svarer, at de hele tiden eller ofte føler sig stressede, angiver samtidig, at arbejdet er den vigtigste kilde til stress. 43 pct. svarer, at det er en kombination af både arbejde og privatliv, mens blot 4 pct. svarer, at det er privatlivet alene, der stresser.

En skidt forretning

Seniorforsker Jesper Kristiansen fra NFA pointerer, at det er vigtigt at holde sig for øje, at begrebet stress i daglig tale bruges for eksempel som udtryk for travlhed, og når man føler, at man har for lidt tid til sit arbejde.

- At føle sig stresset, som der er spurgt til i undersøgelsen, skal efter min mening snarere fortolkes som udtryk for en slags utilfredshed eller oplevet ubalance frem for et trin på vej mod stressrelateret sygdom, siger han.

Selvom stress ikke i sig selv er en sygdom eller farligt i kortere perioder, risikerer tilstanden at føre til psykiske sygdomme som depression og angst og fysiske sygdomme som blodpropper og forhøjet blodtryk.

Samfundsøkonomisk er det en skidt forretning, vurderer Thomas Milsted. Han mener, at arbejdsgiverne i større grad skal betale regningen, når medarbejdere køres i sænk.

- Det er erkendt, at psykisk nedslidning er den mest almindelige årsag til førtidspensionering. Jeg synes, at arbejdsgiverne skal hænge på regningen, for så ved vi, at der sker noget. Når det ikke sker, så skyldes det nok, at staten er den største leverandør af stressede medarbejdere, siger han.

Undersøgelsen ”Arbejdsmiljø og helbred 2012” viser også, at 22 pct. af de erhvervsaktive svarer, at de altid eller ofte oplever, at arbejdet tager så megen energi, at det går ud over privatlivet.

Læs mere om undersøgelsen 'Arbejdsmiljø og helbred i Danmark 2012' hos Videncenter for arbejdsmiljø

Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Kommunal Arbejdsmiljø Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK