nye fleksjobregler

20. december 2012  |

Folketinget har vedtaget en ny fleksjobordning, der forringer forholdene - især indkomsten - for nye fleksjobbere. Tjek nogle af de nye regler nedenfor.

Af Niels Møller Madsen

Dårligere løn og rettigheder. Det er af konsekvenserne af den nye fleksjobordning, som Folketinget vedtog den 19. december. Ændringerne træder i kraft fra nytår.

HK har været meget kritisk overfor ændringerne af fleksjobordningen af to årsager. For det første udhuler ændringen økonomien for ansatte i fleksjob. For det andet mindsker den nye lov de faglige organisationers mulighed for at sikre overenskomstmæssige løn og ansættelsesvilkår for fleksjobberne.

- Regeringen har desværre valgt helt at overhøre vores mange indsigelser mod lovændringen. Mange fleksjobbere får en væsentlig dårligere økonomi fremover. Og jeg frygter også, at lovændringen betyder færre fleksjobbere og dermed et mindre rummeligt arbejdsmarked, siger HK’s næstformand Mette Kindberg.

- Loven skal evalueres om et år, og vi vil følge nøje med i, hvordan den virker. Hvem ved, måske kan vi tale fornuften ind i reglerne igen til den tid, siger hun.

Sådan er de nye regler

Alle, som er ansat i fleksjob ved årets udgang, fortsætter på de nuværende vilkår, så længe de har det samme arbejde. Den nye ordning omfatter nyansættelser samt ansatte, som får væsentlige ændringer i deres ansættelsesforhold.

I dag får en fleksjobansat udbetalt løn for fuld tid fra arbejdsgiveren. Fra årsskiftet vil nye fleksjobbere kun få løn fra arbejdsgiveren for det arbejde som bliver udført. Derudover udbetales et fleksløntilskud fra kommunen. Størrelsen af tilskuddet er afhængig af, hvor meget man selv tjener. Men for langt de fleste af HK’s medlemmer bliver der tale om nedgang i indkomsten.

Fleksjob kan endvidere oprettes med meget få timer. Det betyder, at personer med en betydelig nedsættelse af arbejdsevnen kan ansættes på en arbejdsplads, med de udfordringer det giver.

Samlet set vil de fleste af HK’s fremtidige medlemmer i et fleksjob opleve en nedgang i indkomsten.

Fagforeningen skal ikke inddrages

I dag skal jobcentret inddrage fagforeningen inden oprettelse af et fleksjob. Det sikrer, at de gældende overenskomster bliver overholdt. Fremover indgås aftalen på arbejdspladsen mellem den ansatte og arbejdsgiveren.

Fastholdelse af kollega i fleksjob bliver vanskeligere

En kollega kan kun fastholdes i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat i mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår. Aftalen om ansættelse under de sociale kapitler eller på særlige vilkår skal være skriftlig.

Man kan dog, i nogle tilfælde, overgå direkte til fleksjob, når der er tale om en akut skade eller sygdom.

Ny form for lønfastsættelse

Folketinget har, uden forudgående forhandlinger med arbejdsmarkedets parter, indført en ny form for vurdering af den løn, der skal betales til en fleksjobansat. Der er to forskellige måder at vurdere lønnen på:

1. Ansatte i fleksjob kan ansættes på nedsat tid, hvor der ydes en fuld arbejdsindsats for de timer man er til stede. Her betales fuld normal løn for de timer man arbejder.

2. Den ansatte kan have behov for særlige skåneforhold. Arbejdsintensiteten kan være lavere, end hvad der normalt forventes i jobbet. Her skal arbejdsgiveren, ifølge den nye lov, kun betale løn for det arbejde der bliver udført.

I job, som er dækket af en overenskomst, fastsættes løn- og arbejdsvilkår efter overenskomsten. I job, som ikke er dækket af overenskomst, fastsættes løn- og arbejdsvilkår med udgangspunkt i overenskomsten på det sammenlignelige område.

Jobcentret skal, inden et fleksjob bliver oprettet, vurdere hvor mange timer den pågældende kan arbejde, samt vurdere arbejdsintensiteten. Denne vurdering indgår i aftale om fleksjobansættelse mellem den ansatte og arbejdsgiveren.

Funktionærlov og ansættelsesbevis

Det er skrevet ind i loven, at selv om man kun arbejder 8 timer eller derunder ugentligt, skal man ansættes på funktionærlignende vilkår.

Desværre har lovgiverne ikke på samme måde indskrevet, at arbejdsgiveren har pligt til at udstede ansættelsesbevis ved ansættelse på 8 timer eller derunder. Det anbefales, at der alligevel udarbejdes et ansættelsesbevis så der er fuld klarhed over, hvilke vilkår der gælder.

Sygdom