OK13: Mere uddannelse til HK’erne i kommuner og regioner

21. december 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

HK’erne i kommuner og regioner skal have bedre muligheder for at videreuddanne sig. Det fastslog formanden for HK/Kommunal, Bodil Otto, da hun for første gang krydsede klinger med arbejdsgiverne i kommuner og regioner om de specielle krav.

HK/Kommunal kæmper for, at HK’erne i kommuner og regioner får langt mere efter- og videreuddannelse, sådan at arbejdsgiverne ikke kan skubbe dem ud på grund af manglende kompetencer. Dette krav var i fokus, da formanden for HK/Kommunal onsdag den 19. december for første gang mødtes med arbejdsgiverne i kommuner og regioner for at udveksle de specielle krav.

- Vi er nødt til at gøre noget for at sikre medlemmernes kompetenceudvikling, fordi det er den bedste garanti for, at HK’erne fortsat beholder deres job. Og samtidig er det jo også i arbejdsgivernes interesse at sørge for, at medarbejderne uddannes til at varetage de nye typer opgaver, som udviklingen fører med sig, siger formanden for HK/Kommunal Bodil Otto.

Kommunom til alle

Formanden fremhævede over for arbejdsgiverne, at alle bør have en overenskomstmæssig ret til efter- og videreuddannelse. Kommunerne skal forpligtes til at tilbyde kommunom til alle HK’ere, ligesom regionerne skal tilbyde sundhedskommunom til alle relevante grupper.

Arbejdsgiverne blev fra HK/Kommunals side mødt med kravet om en kompetencefond, der kan sikre medlemmer noget ekstra, når det gælder uddannelse og kompetenceudvikling.

Derudover præsenterede HK/Kommunals formand krav om, at der fortsat skal være årlige lokale lønforhandlinger. Her er HK/Kommunals krav i direkte modstrid med arbejdsgivernes krav, hvor både KL og regionerne spillede ud med et krav om at afskaffe alle regler og forpligtelser i forhold til at afholde lokale lønforhandlinger.

Tilrettelæggelse af arbejdstiden

Arbejdsgiverne ønskede også en drøftelse af arbejdstiden, hvor de gerne vil have en længere normperiode. HK/Kommunal vil gerne indgå i drøftelser om tilrettelæggelse af arbejdstiden, og her fremhævede Bodil Otto, at et af kardinalpunkterne er, at medarbejderne honoreres for deres fleksibilitet.

Et tredje væsentligt emne, som HK/Kommunal smed på bordet, er retten til delpension. HK/Kommunal ønsker, at medarbejdere over 60 får mulighed for at tage hul på deres pension, så de eventuelt kan bruge pensionen til at holde en ugentlig fridag eller til andre ting.

Løn også et krav

Lønnen var også til drøftelse, idet lønstigninger ved disse OK-forhandlinger landet på organisationernes eget bord, efter at KTO har måttet opgive at nå til enighed om et fælles krav om lønstigninger. Det skete, da der var uenighed om, hvorvidt kravet skulle gælde procent-stigninger eller krone-stigninger.

Der arbejdes dog i øjeblikket på en løsning, hvor de organisationer, der går ind for procent-stigninger i lønnen, sådan som HK/Kommunal gør, forhandler sammen. Det bliver afklaret i løbet af kort tid.

Overenskomstforhandlingerne fortsætter i det nye år og ventes afsluttet i slutningen af februar.

Kommunal Overenskomst Politik HK-medlemmer Efteruddannelse Løn