Lav en sygepolitik

03. januar 2013  |  Midt

DEBAT: Vi anbefaler, at virksomheden og medarbejderne sætter sig sammen og udarbejder en sygepolitik. Alle arbejdspladser kommer før eller siden ud for længerevarende sygeforløb, og med et sæt spilleregler er det alt andet lige lettere at sætte de rigtige initiativer i søen, når sygdommen indtræder.

Af afdelingsformand Martin Rasmussen

Ved årsskiftet blev der offentliggjort en undersøgelse, som viser at sygefraværet på det private arbejdsmarked har været faldende over de seneste 10 år. Under finanskrisen har udviklingen for alvor taget fart. Sygefraværet i hver tredje private virksomhed er faldet, siden krisen kom til Danmark i 2008. Tendensen bliver underbygget af tal fra Danmarks Statistik, som viser, at ansatte i den private sektor i gennemsnit havde 0,3 færre sygedage i 2011 end året før.

Det er naturligvis en meget glædelig udvikling for alle parter. Også vores arbejdsgivermodpart bifalder de nye sygestatistikker og giver blandt andet det forebyggende arbejde æren. Arbejdsmiljøchef Lars Andersen fra organisationen Lederne ser udviklingen som udtryk for, at virksomhederne gør meget for at få så meget ud af deres medarbejdere som muligt frem for blot at ansætte nye. Blandt andet tager nu 80 procent af arbejdsgiverne kontakt til sygemeldte efter en uges sygdom.

Også set fra fagbevægelsens synspunkt er det positivt, at et sygeforløb følges op af dialog mellem virksomhed og medarbejder. Omvendt skal der også være plads til at være syg, uden at den sygdomsramte skal have dårlig samvittighed eller frygte for sit job. Vi ser desværre stadig alt for mange virksomheder, der er for hurtige til at sende en fyreseddel af sted, når der indtræder sygdom.

Vi anbefaler, at virksomheden og medarbejderne sætter sig sammen og udarbejder en sygepolitik. Alle arbejdspladser kommer før eller siden ud for længerevarende sygeforløb, og med et sæt spilleregler er det alt andet lige lettere at sætte de rigtige initiativer i søen, når sygdommen indtræder. Det skaber gennemskuelighed for den enkelte – og der er god tryghed at hente i bevidstheden om, at ens arbejdsplads har tænkt situationen i gennem og er klar til at sætte initiativer i værk den dag, sygdommen rent faktisk rammer. Det giver rigtig god mening for alle parter – for virksomheden, for den ansatte samt for familie og kolleger.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK