Husk din pause!

08. januar 2013  |  Midt

DEBAT; Ifølge en ny undersøgelse fra HK/Kommunal dropper HK’ere i stigende grad deres pauser i løbet af arbejdsdagen. 63 procent af de offentligt ansatte HK’ere i Region Syddanmark får med mellemrum hverken holdt deres frokostpause eller andre former for pauser, fordi arbejdspresset er for stort.

Det er ganske uacceptabelt, både af hensyn til de ansatte selv, men så sandelig også af hensyn til de opgaver, de ansatte løser. Mennesker, der ikke får holdt deres pauser, bliver mere syge, mindre effektive, laver flere fejl og yder ringere service.

Mennesker er ikke maskiner. Forestillingen om, at man skulle kunne sidde og arbejde koncentreret fra morgen til fyraften uden pauser og anden form for adspredelse, er skudt helt ved siden af. Derfor er det også et skråplan, når flere kommuner og regioner i løbet af de seneste år helt formelt har indskrænket deres medarbejderes adgang til pauser.

Social kapital højner trivslen på en arbejdsplads og får de ansatte til at yde mere. Mennesker har brug for afbræk hen over en arbejdsdag. Der skal tankes ny energi med snak henover frokostbordet, spørgen ind til kollegaens liv uden for arbejdspladsen, udveksling af en god bageopskrift og snak om, hvor årets sommerferie går hen, osv.

Produktivitet handler ikke kun om at producere flest mulige enheder pr. arbejdstime. Det handler også om innovation, kommunikation og sparring – alt sammen noget, som ikke kun kan foregå foran en computer, men i dialog mellem mennesker. Personligt tror jeg, at der løses rigtig mange arbejdsopgaver på gangarealet ved kaffeautomaten.

Både de formelle og uformelle pauser er derfor helt nødvendige for at løfte udfordringer på arbejdspladsen og få tænkt i nye baner – og så det er et helt nødvendigt middel til at tanke ny energi og dermed undgå at brænde ud som menneske og medarbejder.

Pia Tørving
Formand for HK/Kommunal Midt