Sagsbehandlere i vildrede om socialt snyd

09. januar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen |  Mogens Jepsen

Nye afgørelser fra Statsforvaltningen Sjælland gør kommunerne usikre i kampen mod socialt bedrageri. I Sammenslutningen af Kontrolmedarbejdere er man bekymret for myndighedernes slingrekurs.

I tre år har kontrolgruppen i Vordingborg ikke tabt en eneste sag, når borgere har klaget til Statsforvaltningen over tab af sociale ydelser, som de har fået frataget med henvisning til, at de ikke er reelt enlige. Men i efteråret har Vordingborg tabt tre ud af i alt fire sager med den begrundelse, at kommunens kontrolgruppe ikke har dokumenteret sagerne tilstrækkeligt.

I Vordingborg Kommune undrer centerleder, Søren Nonbo, sig ifølge Dagbladet Information over Statsforvaltningens afgørelser, fordi kommunen før har fået at vide, at kommunens sager altid er veldokumenterede.

Også kontrolgrupper i andre sjællandske kommuner har tabt en række sager om reelt enlige, efter at Statsforvaltningen har haft sagerne til vurdering. I blandt andet Holbæk, Næstved, Greve og Faxe er der opstået en tilsvarende forvirring om, hvad der skal til, før kommunen må stoppe for tilskud.

Tvivl og frustrationer

Statsforvaltningens tilsyneladende nye praksis vækker bekymring hos medlem af kontrolenheden i Dragør Kommune, Peter Møller, der også er medstifter af den nystartede Sammenslutningen Af Kontrolmedarbejdere, SAK.

- Er der i Statsforvaltningen indtruffet en ændring i praksis i forhold til, hvornår en forsørger kan betragtes som reelt enlig? Hvis ja, skaber det unægtelig både frustrationer og tvivl om det retsgrundlag, hvorpå socialt bedrageri skal afgøres, fastslår Peter Møller.

Håndfaste regler

Han forklarer, at kontrolgrupperne skal sandsynliggøre, at der er tale om misbrug af offentlige ydelser, og hvis Det Sociale Nævn ikke vurderer sagerne tilstrækkeligt oplyst, vil nævnet skulle omgøre eller hjemvise sagen til kommunen.

- Det beror med andre ord på en vurdering fra nævnet. Hundrede eller tusindvis af afgørelser har gennem årerne lagt en bestemt linje for denne type af sager - en linje, kommunerne følger i sagsbehandlingen, men en linje som tilsyneladende ikke længere følges af nævnene selv, siger Peter Møller.

Spørgsmålet er ifølge Peter Møller, om man efterhånden er nået dertil, hvor kontrolgrupperne ikke længere skal bruge kræfter på at løfte enligsagerne, og dermed lade milliarderne rulle i de forkerte lommer, som han udtrykker det. Peter Møller opfordrer til, at kommunernes kontrolgrupper i fællesskab med nævn og styrelser får udarbejdet nogle regler alle kan leve med – bortset fra dem der snyder.

Kommunal Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK