Arbejdspres koster ansatte deres pauser

11. januar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Seks ud af ti HK’ere i kommuner og regioner kører fra tid til anden arbejdsdagen igennem uden nogen som helst form for pauser, fordi der er for travlt på jobbet. Et fornuftigt tidsmiljø, hvor der er tid til at løse opgaverne, er afgørende for produktiviteten, lyder det fra HK/Kommunal.

Jobkonsulenter, lægesekretærer, socialformidlere og mange andre offentligt ansatte HK’ere dropper i stigende grad enhver form for pause i løbet af arbejdsdagen. 62 procent får engang imellem hverken holdt frokostpause eller andre former for pauser, fordi arbejdspresset i kommuner og regioner simpelthen er for stort. Det viser en undersøgelse, Epinion har gennemført for HK/Kommunal.

Tendensen til, at alle pauser skippes, er oven i købet forstærket siden 2010, hvor HK/Kommunal gennemførte en tilsvarende undersøgelse. Hvor det for to år siden bare var hver anden HK’er, der ikke havde tid til at restituere, er det i år altså mere end seks ud af ti, der kigger langt efter pauser.

Presset har nået alarmerende omfang

Undersøgelsen viser samtidig, at op mod halvdelen (43 procent) aldrig holder andre pauser end deres overenskomstdækkede frokostpause.

Presset på de ansatte har ifølge næstformand for HK/Kommunal, Mads Samsing, nu nået et alarmerende omfang, hvor det er mere end vanskeligt at bevare en service, som man kan være bekendt at yde borgerne.

- Sagen er jo, at pauser er en forudsætning for, at den ansatte kan levere arbejde af høj kvalitet, så borgerne er tilfredse. Det er eksempelvis vigtigt for både trivsel og produktivitet, at man holder en frokostpause uden forstyrrelser så ofte, det overhovedet er muligt. Omvendt ved vi, at mennesker, der ikke holder pauser, bliver mere syge, laver flere fejl og yder en ringere service, siger Mads Samsing.

Skab ordentlige rammer

Og der er tale om en gedigen misforståelse, når flere kommuner og regioner i løbet af det seneste år helt formelt har indskrænket medarbejdernes adgang til diverse pauser, lyder det fra Mads Samsing.

- Arbejdsgiverne får ikke mere ud af medarbejderne ved at fratage dem den tid, hvor de kan restituere. Tværtimod. Frem for at styre på minutter, bør arbejdsgiverne hellere skabe nogle rammer, hvor de ansatte reelt har tid og mulighed for overhovedet at løse deres arbejdsopgaver. Der skal også være tid til det uforudsigelige. I den forbindelse er det helt afgørende at skabe af et fornuftigt tidsmiljø, hvor der udfoldes en arbejdsrytme i relationen mellem arbejde og regenerering, siger Mads Samsing og fortsætter:

- De offentligt ansatte er en væsentlig ressource, der kan sikre landets sammenhængskraft og bæredygtighed nu og i fremtiden. Men det kræver naturligvis, at arbejdsgiverne giver medarbejderne nogle anstændige vilkår at fungere under.

Kommunal Arbejdstid Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK