Mere indflydelse end ventet

11. januar 2013  |  HK Stat  |

De ansatte kan nu få indflydelse på, hvem der skal flytte med opgaverne, og hvem der eventuelt kan passe jobbet via nettet, når statsforvaltningerne skal omstruktureres. Medarbejderne kommer med i nyt samarbejdsorgan efter pres fra HK Stat.

Medarbejderne i statsforvaltningerne får nu indflydelse på, hvordan deres arbejdsplads skal indrette sig på politikernes beslutning om en ny struktur. Hver af de nuværende fem regionale statsforvaltninger får to repræsentanter for medarbejderne og to for kontorchefgruppen med i et nyt overgangssamarbejdsudvalg (overgangs-SU).

Det nye udvalg med det lange navn bliver oprettet , efter at HK Stat i to omgange har skrevet til økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) og gjort opmærksom på medarbejdernes krav på medindflydelse.

Forum for praktiske løsninger

Overgangs-SU’et skal være stedet, hvor både ledelse og medarbejdere kan komme med forslag til praktiske løsninger på den gennemgribende ændring, statsforvaltningerne skal igennem. Forvaltningerne overgår fra at være fem selvstændige institutioner til at være en centralt styret enhed.

Faglig sekretær Hans-Henrik Nielsen fra HK Stat mener, at medarbejderrepræsentanterne og overgangs-SU’et vil kunne gøre en væsentlig forskel:

»Medarbejderne i statsforvaltningerne har fået tilbud om at flytte med deres opgaver. Det kan fx være fra Nykøbing Falster til Ringkøbing. Og der skal oprettes et callcenter med 40 ansatte på Bornholm. Det er voldsomme ændringer og store afstande for den enkelte. I udvalget vil medarbejderrepræsentanterne kunne være med til at sikre, at færrest muligt af kollegerne oplever gener ved forandringerne. Måske kan man fx oprette hjemmearbejdspladser for nogle af dem, så de ikke behøver flytte efter jobbet,« siger Hans-Henrik Nielsen.

Bedre end ventet

Han er positivt overrasket over, at det nye samarbejdsorgan bliver til virkelighed:

»I første omgang fik vi at vide, at et såkaldt implementeringsudvalg skulle stå for hele processen med at indføre den enhedsorganisation, som politikerne har besluttet. Vi krævede, at vores medlemmerne fik indflydelse – og det får de nu. Jeg er positivt overrasket over, at to medarbejdere fra hver af de eksisterende statsforvaltninger får plads i det nye udvalg. Det er mere, end vi havde regnet med,« siger Hans-Henrik Nielsen.

Fordelingen af opgaver og årsværk (heltidsstillinger) på de nye arbejdspladser i statsforvaltningen var ikke kendt ved redaktionens slutning.

Dokumentation: Brev fra ministeren

Sådan skriver Margrethe Vestager blandt andet i et brev til HK Stats formand, Rita Bundgaard, den 9. januar 2013:

»Overgangssamarbejdsudvalget skal sikre, at såvel medarbejderrepræsentanter som ledelsesrepræsentanter får et forum, hvor der kan ske gensidig orientering og drøftelse af status for implementeringsarbejdet og drøftelse af væsentlige forhold, og hvor såvel medarbejder- som ledelsesrepræsentanter kan bidrage med input, overvejelser og relevante forslag til brug for implementeringsprocessen og arbejdet i Sammenlægningsudvalget, Styregruppe og arbejdsgrupper.«

Stat Politik Medbestemmelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK