Ros til PFA Pension: Trækker investering fra Walmart

11. januar 2013  |  HK Handel  |

PFA Pension trækker en investering på 50 millioner kroner fra Walmart, fordi kæden ikke overholder selskabets krav om arbejdstagerrettigheder.

PFA bygningPFA Pension, hvor HK HANDEL har en plads i bestyrelsen, vil ikke længere investere i verdens største detailkæde, Walmart. Kæden er kommet på PFA’s eksklusionsliste, fordi den ikke overholder selskabets krav om arbejdstagerrettigheder.

– Det er en god og ansvarlig beslutning, PFA Pension har taget. HK HANDEL har foreslået, at Walmart kom på eksklusionslisten. Som faglig organisation for handelsansatte skal vores medlemmers pensionspenge under ingen omstændigheder investeres i en virksomhed, der skaber dårlige arbejdsforhold i branchen andre steder, siger Per Tønnesen, formand for HK HANDEL.

Der blev senest sat fokus på lav løn og dårlige arbejdsvilkår i Walmart, da ansatte i kæden strejkede på årets største shoppedag i USA, "Black Friday", den 23. november 2012. Walmart er kendt for at modarbejde organisering på arbejdspladsen og ansatte, der har påpeget ringe arbejdsforhold, fortæller om trusler om fyring.

Det er en investering på 50 millioner kroner, PFA Pension trækker fra Walmart.

– Det er en relativt lille investering, men det ændrer jo ikke på, at tingene skal være i orden. Vi har tidligere haft Walmart på eksklusionslisten og investeret igen, efter at vi fik rapporteret om forbedringer. Men vi har fulgt situationen tæt, og de seneste meldinger fortæller om en forværret situation, de rer blandt andet problemer med ligeløn og respekten for retten til at organisere sig, siger Thomas Torp, Public Affairs direktør i PFA Pension.

PFA Pensions krav om arbejdstagerrettigheder er; respekt for arbejdstagernes rettigheder, herunder foreningsfrihed, retten til kollektive forhandlinger, bekæmpelse af forskelsbehandling og afskaffelse af tvangsarbejde og børnearbejde. Kravene er baseret på konventioner fra International Labour Organisation, som er den internationale arbejdsorganisation underlagt FN.

Handel