Forliget der ikke må offentliggøres

14. januar 2013  |   |

Jyllandsposten bringer i dag 14.1.2013 en artikel om det forlig som DSB har måttet indgår med HK Trafik & Jernbane om erstatning og bod for en række fejl som virksomheden begik under fyringsrunderne i foråret 2012.
DSB har insisteret på at der er en klausul om fortrolighed indbygget i forliget – hvilket brancheafdelingen har accepteret – derfor står der i artiklen at vi ikke ønsker at udtale os. Det væsentligste for os har været at sikre vores ramte medlemmer en kompensation og oprejsning for det de var udsat for undervejs i processen, udtaler formand Andreas Hasle.

DSB må indgå forlig med HK

En række afskedigede ansatte fra det tidligere DSB Rejsebureau samt andre i administrationen hos DSB har netop modtaget en større check fra den statsejede togkoncern.
Den har nemlig måttet indgå forlig med fagforeningen HK, som på vegne af medlemmer havde rejst en sag mod DSB om en fyringsrunde i foråret 2012.

Kriseplan mod fyringer

Som led i genopretningsplanen "Sundt DSB ", der skal sikre effektiviseringer, og at de årlige omkostninger reduceres med én mia. kr. inden 2015, valgte selskabet i fjor bl. a. at lukke alle aktiviteterne under DSB Rejsebureau . Ca. 60 ansatte blev afskediget. Samtidig blev en række andre HK-medlemmer afskediget andre steder i DSB.

Det fik fagforbundet HK Trafik & Jernbane til at indlede en sag og bl. a. klage til Ombudsmanden over brud på god forvaltningsskik. Kritikken fra HK gik da især på, at DSB udelukkende valgte at afskedige overenskomstansatte - uanset erfaring og kompetencer, mens selskabets tjenestemænd i højere grad gik fri. HK påpegede i en skrivelse, at afskedigelserne skete, selvom der var opstillet klare vurderingskriterier for til-og fravalg af medarbejdere. Derfor mente forbundet, at der var tale om en »proforma forestilling«, som det blev udtrykt i den skriftlige fremstilling.

Langt forhandlingsforløb

Siden har HK forhandlet de enkelte personsager med DSB , og forløbet har trukket ud længe nu.
Der er dog nu indgået et samlet forlig mellem HK og DSB. Ingen af parterne ønsker dog at udtale sig om indholdet, da der også indgår en aftale om fortrolighed i forliget. Aftalen betyder, at HK Trafik og Jernbane ikke længere kører de enkelte personsager videre.
»Vi er tilfredse med, at det er lykkedes at løse de uenigheder, som opstod i foråret under DSB 's effektiviseringer. Nu ser vi fremad mod et godt samarbejde med DSB om selskabets udfordringer,« siger Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane.

Han understreger samtidig, at HK ikke ønsker at oplyse yderligere om forliget eller dets økonomiske konsekvenser for medlemmerne.

DSB: Ingen kommentarer

Fra DSB 's kommunikationsafdeling lyder meldingen, at togselskabet ikke vil kommentere forliget - ud over en tilfredshed med at sagerne er løst. Selskabet ønsker heller ikke at oplyse, hvor stort et samlet beløb, det har måttet betale til de afskedigede HK medlemmer for at få sagen lukket.

Fyret Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK