LO-formand: Lær af Silkeborg

15. januar 2013  |  Østjylland

Formand for Silkeborg-Favrskov, Viggo Thinggaard, roser oprettelse af 60 midlertidige jobs til de ledige, der er tæt på at have optjent en ny periode med dagpenge

Silkeborg Kommune går nu et skridt videre end det, akutpakken lægger op til for at hjælpe dem, der er i fare for at miste retten til dagpenge. En del mangler kun kort tids beskæftigelse for at have optjent en ny periode med dagpenge og for at hjælpe dem, opretter kommunen 60 ekstraordinære og midlertidige jobs. Det er en rigtig god ide, mener formand for LO Silkeborg-Favrskov Kommune, Viggo Thinggaard:

- Jeg ser det som en håndsrækning til en gruppe ledige, der har gjort en indsats i deres dagpengeperiode, og som nu lige mangler det sidste for at have timer nok til en ny dagpengeperiode. Det bedste vil selvfølgelig være, hvis de ledige får et fast arbejde, men det kan dette initiativ også være løftestang for. Det kan bidrage til, at de pågældende bider sig fast i arbejdsmarkedet, og det håber vi selvfølgelig, vil ske. Under alle omstændigheder kan det hjælpe en hel del mennesker, der ellers ville risikere en økonomisk og social nedtur, når de ikke mere kan få dagpenge.

Vil kontakte de øvrige LO-formænd

Viggo Thinggaard vil nu orientere de øvrige LO-formænd over resten af landet, så de kan opfordre kommunerne i deres område til at gøre noget tilsvarende. Tilbuddet i Silkeborg Kommune gælder dem, der mangler 20 procent eller derunder for at have optjent tilstrækkelig med timer til en ny dagpengeperiode. Det svarer til 385 timer. Foreløbig skal ordningen løbe frem til 1. juli, hvorefter Silkeborg Kommune igen vil vurdere situationen.

Det er ikke første gang, Silkeborg Kommune går egne veje for at hjælpe de ledige. Uddannelsesgarantien er et andet eksempel:

- Den betyder, at alle ledige, der ikke har haft job i et halvt år eller mere, har ret til op til et års uddannelse efter eget valg, mens de får dagpenge eller kontanthjælp. Det kan udvikle kompetencer og give de ledige bedre chancer for at komme i fast beskæftigelse, og det er en ordning, det ligeledes er værd at kippe med flaget for, siger den lokale LO-formand.

Arbejdsløs Dagpenge Ledig Arbejdsmarked Uddannelse