Bagud fra begyndelsen på grund af ordning, Corydon vil af med

17. januar 2013  |  HK Stat  |

Endnu en kriseoverenskomst er på vej. De statsansattes forhandlere vil sikre købekraften bedst muligt. Finansministeren vil ikke længere lade de statsansattes løn følges med de privatansattes. Større tryghed er et hovedkrav fra de ansatte.

Fredag den 8. februar 2013 træder finansminister Bjarne Corydon (S) og CFU-formand Flemming Vinther ud på den sort-hvide stengang i Finansministeriet.Her fortæller de til snurrende kameraer og sammenstimlede journalister, at de har indgået en aftale om løn- og arbejdsforhold for statens 200.000 ansatte. Sådan er den uofficielle køreplan.

Om planen holder, kan kun tiden vise.Mere sikkert er det, at de statsansatte ikke bliver forgyldt. Både arbejdsgivere, lønmodtagere og eksperter forventer endnu en kriseoverenskomst, lige som den fra 2011.

Starter med gæld

Allerede fra begyndelsen er de statsansattes forhandlere bagud – ikke på point, men på procenter. Lønnen i staten er igen steget hurtigere end de privatansattes. Det siger statistikken, som dækker over både anciennitetsbestemte stigninger, personlige tillæg og de aftalte generelle lønstigninger.
Alle er altså ikke steget lige meget. Forspringet betyder, at de statsansatte ’skylder‘ 0,82 procent. Hermed er de statsansatte nærmest i samme situation som Anders And, når han endelig kommer til penge: Joakim von And står straks klar til at indkassere et tilgodehavende. De første 0,82 procent, der måtte blive aftalt som generelle lønstigninger, vil finansministeren fluks lægge beslag på.

»To skridt frem – eller fem«

Tallene ser rigtig triste ud, siger HK Stats formand, Rita Bundgaard, om udsigten til at starte op med et minus på bankbogen. Men hun forventer alligevel forhandlinger med fremdrift. Rita Bundgaard er næstformand i OAO-Stat og dermed en af hovedforhandlerne for alle statens ansatte ved finansministerens store bord.
Trods krise og afmatning er Rita ikke til sinds at forhandle forringelser: »Spørgsmålet for mig er, om vi skal to skridt frem – eller fem skridt frem. Vores udgangspunkt er den aftale, vi allerede har,« understregede hun for nylig over for HK Stats bestyrelse.

Købekraften er central

Købekraften er det vigtigste for CFU. »Også i en tid med krise er det vores opgave at arbejde for, at vores medlemmers købekraft ikke udhules. Derfor er det en meget høj prioritet at sikre reallønnen bedst muligt,« siger Flemming Vinther, formand for CFU. Læg mærke til det lille ’bedst muligt’.Vinther holder igen med retorikken. Han taler ikke om at sikre reallønnen – altså at bevare uændret købekraft. Formentlig fordi han ved, at købekraften næppe vokser med den nye overenskomst.

Finansministeren lægger i hvert fald ikke op til forbrugsfest, men taler i en pressemeddelelse om en ‘meget smal ramme’. Og i listen over sine krav skriver finansministeren om, at der ’vil skulle udvises betydelig løntilbageholdenhed’.

Også de, der holder et professionelt øje med overenskomstfornyelsen, forudser små stigninger: »Resultatet af overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked 2012 kan bruges som pejlemærke for, hvad der er i vente,« vurderer Mikkel Mailand fra FAOS, Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier ved Københavns Universitet.I Industriens overenskomst, som er toneangivende på det private arbejdsmarked, blev det til aftalte stigninger på 1,3 procent om året i 2012 og 2013. Plus hvad der kommer ud af lokale lønforhandlinger. Med stigninger i forbrugerpriserne på 2,3 procent (tal fra november 2012) vil mange opleve, at der bliver råd til at købe mindre i supermarkedet.

Opgør med løn-automatik

Også OK11 for to år siden blev en tynd kop the uden nogen generel lønstigning det første år. Udover krisen var forklaringen dengang, at statens ansatte startede forhandlingerne med en gæld på næsten halvanden procent. Så meget var de nemlig steget mere i løn end deres kolleger på det private arbejdsmarked. Her i 2013 kan forløbet dog blive anderledes.Finansministeren vil nemlig af med den ordning, som regulerer de statsansattes løn i forhold til de privatansattes. Får han kravet igennem, vil der teknisk set ikke være nogen gæld.

Hvad det så vil betyde for størrelsen af en eventuel generel lønstigning er ikke til at sige.Ved at afskaffe den automatiske regulering vil Corydon sætte fokus på sammenhængen mellem resultater og løn, forklarede han, da parterne havde udvekslet krav kort før jul.»Vi vil gerne afskaffe den automatik, der har været i statens løndannelse og som er uafhængig af produktiviteten,« sagde finansministeren.

Han tilføjede, at han dermed ikke mener, at de statsansatte nødvendigvis skal halte bagefter de privatansatte lønmæssigt. Men at han ønsker højere produktivitet i den offentlige sektor og en synlig sammenhæng mellem de ansattes produktivitet og løn. CFU-formand Flemming Vinther ønsker derimod at beholde ordningen.»Vi har svært ved at se en videreførelse af løndannelsen i staten uden reguleringsordningen. Den har i høj grad været med til at give ro på arbejdsmarkedet, og skal den afskaffes, vil det kræve, at vi får en helt anden lønmodel,« sagde han.

Tryghed

Udover at holde købekraften ved lige vil CFU sikre tryghed gennem hele arbejdslivet. Trygheden skal komme af, at den enkelte takket være kompetenceudvikling bevarer sin værdi på arbejdsmarkedet.»Vi har (…) en særlig forpligtelse til at ruste medarbejderne, så de har så gode muligheder som muligt, hvis deres institution rammes af omstillinger eller nedskæringer,« sagde Flemming Vinther.Kravet om at øge trygheden for den enkelte har HK Stat talt varmt for længe. Finansministerens hovedkrav ved OK13 er, hvad han kalder en normalisering af lærernes arbejdstidsregler på bl.a. gymnasierne og erhvervsskolerne.

Desuden spiller Finansministeriet ud med krav om stramninger over for tjenestemænd. Blandt andet vil han fremrykke en forringelse af deres førtidspensionsfradrag fra 2019 til 2014. Dertil kommer krav om en forenkling af samarbejdsaftalen, som skal give de lokale parter større frihed.

Stat Løn