Få papir på det du allerede kan

17. januar 2013  |  Samdata

Mange i IT-branchen kan langt mere end deres papirer viser. Den oversete løsning kan være en RKV - Real Kompetence Vurdering, som kan være genvejen til et godt eksamenspapir.

Efteruddannelse er den bedste sikring mod arbejdsløshed - og den bedste mulighed for at komme tilbage i job, hvis man er arbejdsløs.

Men umiddelbart kan det være svært at få tilkæmpet sig nogle kurser, der virkeligt batter, når man sidder over for chefen i de årlige forhandlinger.

En undersøgelse som kursusudbyderen Segment har lavet for HK viser, at mange SAMDATA\HK-medlemmer enten ikke ved, hvor mange penge de har til efteruddannelse eller har under 10.000,- kr. Det er slet ikke nok til at de store certificeringsuddannelser.

I stedet læser mange selv løbende op på emnerne, efterhånden som de møder udfordringer på arbejdet. Det store problem er, at det ikke hjælper dem den dag, de bliver fyret. De har nemlig ikke papir på deres kundskaber.

Men det kan de få med en stort set ukendt ordning - RKV - Real Kompetence Vurdering.

"Der er rigtigt mange selvlærte i IT-branchen, og ordningen giver mulighed for at få papir på den viden man har opsparet gennem årene," fortæller Jette Jensen, der er bestyrelsesmedlem i SAMDATA\HK.

"Loven har eksisteret siden 2007, men meget, meget få bruger den, og det er rigtigt ærgerligt, for RKV-ordningen kan både hjælpe dem, der netop er blevet fyret, og dem der blot er i risiko-zonen," forklarer hun.

Ved at opsøge en studievejleder på en uddannelse, som har kurser inden for det område, hvor man har samlet kompetencer, kan man få aftalt en test, der viser, hvor meget man reelt kan.

"Man kan både benytte ordningen til at få papirer på de ting man allerede kan - og til at gøre en lang uddannelse kortere, så man ikke skal begynde med Adam og Eva," forklarer Jette Jensen, der også nævner en anden mulighed: "Man kan kombinere de gratis online-kurser fra f.eks. amerikanske universiteter med en dansk RKV-prøve som viser, at man reelt har erhvervet ny viden. Her får man det bedste af alle verdener: Topundervisere, gratis undervisning og en test på en dansk uddannelsesinstitution."

Genvej for fyrede

"Vi så gerne, at folk der er blevet fyret, blev ført direkte ind i et efteruddannelsesforløb - og gerne med en fast tilknyttet RKV-prøve, så de kan skyde genvej, hvis de allerede har halvdelen af en uddannelse," siger Jette Jensen.

Hun håber også, at man også kan tilkoble et økonomisk incitament, som virkeligt kunne give det gennemslagskraft.

"Mens vi stadig befinder os i finanskrisens efterdønninger, er det ikke lige lønstigninger man skal stikke næsen op efter. Men både arbejdsgivere og lønmodtagere bør kunne se en interesse i at få fokus på efteruddannelse. Og RKV-ordningen er netop en billig måde at få givet det løft, fordi man får synliggjort den viden, som medarbejderne allerede har," understreget hun.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK