HK-mænd vil have mere barsel

18. januar 2013

56 procent af HK’s mandlige medlemmer mener, barselsorloven bør fordeles mere ligeligt mellem mor og far, viser ny undersøgelse.

Barselsorloven bør fordeles mere ligeligt mellem mor og far. Det mener halvdelen af HK’s medlemmer ifølge en undersøgelse, Epinion har lavet blandt godt 6.000 HK-medlemmer.
Faktisk er det hele 56 procent af mændene, der mener det, mens det er 48 procent af kvinderne (se tabellen nedenfor). Og ser man på aldersfordelingen, er det især de yngre medlemmer, der er tilhænger af, at barselsorloven skal fordeles mere ligeligt. Det mener 61 procent af de, der er under 29 år.

- Tallene fortæller os, at den måde barselsorloven er på i dag, ikke er optimal. For når så mange mænd gerne så en mere ligelig fordeling af barselsorloven, er det fordi, de gerne vil have mere orlov. Det kan være svært for dem at forhandle mere barsel både på arbejdspladsen og i hjemmet, som reglerne er i dag, siger Mette Kindberg, næstformand i HK.

Hun mener ikke, det er overraskende, at der er lidt færre kvinder, der ønsker ændringer i forhold til barselslovgivningen.

- Mange føler, der går noget fra dem, hvis mændene får mere barsel. De glemmer at tænke på, at barnet jo får samvær med faderen til gengæld, siger hun.

Regeringen bør rykke
Til gengæld mener Mette Kindberg, det er overraskende, at regeringen endnu ikke har lagt et lovforslag på bordet, der går ud på at reservere 12 ugers barsel til fædre. Et forslag Socialdemokraterne ellers tidligere har talt varmt for. Men nu har beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i stedet bebudet et nyt udvalg, der fra januar skal kigge på, hvordan barselslovgivningen kan forbedres. Hvordan udvalget skal arbejde, og hvad det skal ende ud med, ville ministeren dog ikke uddybe ved redaktionens slutning.

Mette Kindberg er ikke tilfreds.
- Når man er i opposition, synes man, det er en god idé at reservere en del af barselsorloven til fædre, og så skal det lige pludselig i udvalg. Det synes jeg faktisk er at trække tingene i langdrag. Jeg kan ikke forstå, dansk kultur skulle være så anderledes end den øvrige nordiske kultur, hvor man allerede har reserveret en del af barselsorloven til fædre. Jeg synes ikke, man bør skubbe afgørelsen længere og længere ud i fremtiden. Jeg havde faktisk troet, det var noget af det første, regeringen ville indføre, da den var blevet dannet, siger hun.

Må gå foran med eksempler
Hun er klar over, at der er delte meninger i befolkningen – ligesom den nye undersøgelse jo også viser, at der er det blandt HK-medlemmerne. Men hun mener, tiden er kommet til forandringer.

- Da vi indførte arbejdsmarkedspensioner, var medlemmerne meget imod det. Nu synes de, det er en god ting. Nogle gange skal man turde gøre nogle ting og gå foran med eksempler. Det er i hvert fald svært at lovgive, hvis man hele tiden skal have mindst 75 procent af befolkningen med sig, siger hun.

- Jeg mener, at jo før vi får den lovgivning, jo bedre bliver det. Både for kvinder og mænd. Og så skal vi nok få sikret bedre og mere løn under barsel til både mænd og kvinder.

Ligestilling Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK