LO er uden gennemslagskraft

21. januar 2013  |  Østjylland

I en kronik lørdag 19. januar i Politiken anklages LO for at have forvandlet sig fra ”en aktiv medspiller i samfundet til en bovlam organisation”. Nu skal fagbevægelsen genopbygge sin styrke, hedder det.

LO-fagbevægelsen har svært ved at forsvare medlemmernes interesser, og det gælder også de mest basale løn- og arbejdsforhold. Det mener en række formænd i HK, der i en kronik i Politiken i morgen beskylder LO for nærmest at have opgivet kampen og for ikke at have føling med, hvad man mener ude på arbejdspladserne.

I kronikken slår forfatterne fast, at LO’s styrke siver sammen med medlemmerne, og at grunden til den manglende kamplyst måske findes i de berømte ord, hvormed den afgående LO-formand Thomas Nielsen for en del år siden slog fagbevægelsens sejr fast: ”Vi har sejret ad helvede til - godt”. Hvad er der så at kæmpe for? Skal man så ikke nøjes med at administrere sejren? Problemet er, at da det folkelige engagement i fagbevægelsen herefter efterhånden blev mindre, blev der også tabt styrke, mens arbejdsgiverne omvendt vandt styrke, mener HK-formændene.

De er bange for, at velfærdsstaten bliver det første offer for denne nye tilstand: ”Ligevægten forsvandt, og dermed forsvandt også grunden under velfærdsstaten. En fornyet styrkelse af LO-fagbevægelsen kunne have vendt denne udvikling, men det gik modsat, og medlemstallet og opbakningen fortsatte med at svinde. Under VK-regeringen tog denne udvikling fart, og det har alvorligt medvirket til, at den danske model og velfærdsstaten nu er i krise”, skriver kronikørerne.

De opridser flere forslag, hvordan LO kan genopbygge sin styrke. Først og fremmest skal det være mere tydeligt, at LO-fagbevægelsens holdninger og handlinger er til gavn for medlemmerne, og LO skal i højere grad være offensiv og sætte dagsordenen.

For at vende udviklingen, skal LO have mod til at stille sig selv nogle helt fundamentale spørgsmål, og så handle derefter: Hvad er det, vi vil? Hvad kæmper vi for? Hvad foreslår vi de unge at tilslutte sig? Hvilket samfund vil vi have?

HK-formændene opfordrer LO til at tage konkrete initiativer inden for områder som offentlig velfærd, europæisk samarbejde, det forandrede arbejdsmarked og lokal forandring. Kronikkens forfattere er ikke i tvivl om, at det bliver en lang og svær proces at vende udviklingen, og de placerer det personlige ansvar for, at LO hurtigst muligt sætter en sådan proces i gang, hos formand Harald Børsting. Det skal være en proces, som kritisk endevender fagbevægelsens strategi og politik, og som inddrager medlemmer og tillidsvalgte i en bred debat, hedder det.

Kronikken er skrevet af en række HK-formænd og sektorformænd fra HK Østjylland, HK Hovedstaden og HK Sydjylland:

Fællesformand Viggo Thinggård, HK Østjylland

Sektorformand Hans Henrik Hansen, HK Kommunal Østjylland