Du får ondt i hovedet af at være utilfreds på jobbet

23. januar 2013  |  HK Stat  |

Manglende kontrol over jobbet, uklare roller og utilfredshed på arbejdet giver hovedpine, viser ny norsk undersøgelse.

Det giver folk ondt i hovedet, når de udsættes for en række stressfaktorer på arbejdspladsen. Det påviser en ny norsk undersøgelse udgivet i det videnskabelige tidsskrift ’Pain‘, og som er refereret i Magasinet Arbejdsmiljø.

De norske forskere fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har set på 6.421 arbejdsmiljøbesvarelser fra norske arbejdspladser og konkluderer, at det godt kan manifestere sig som ondt i hovedet, hvis man oplever manglende kontrol over egne beslutninger og arbejdsmængde, konflikt mellem jobrollen og andres forventninger samt utilfredshed med arbejdssituationen.

»De faktorer udmærkede sig ved, at de i alle analyser hænger sammen med, hvor stærk hovedpinen er, og hvor længe den varer,« siger Jan Olav Christensen fra STAMI.

Stresshormoner under mistanke

Forskeren understreger, at det er svært at sige, præcis hvorfor de psykologiske faktorer udløser hovedpine. På anklagebænken er de stresshormoner, der udvikler sig, når man udsættes for arbejdspres, og som har negativ indvirkning på sundhedstilstand og immunforsvar. Usundt arbejdspres kan også tære på det psykiske velbefindende, hvilket igen kan ende med at manifestere sig fysisk.

»Det er ikke sikkert, at de faktorer, vi har undersøgt, er den direkte årsag til hovedpinen. Men de kan måske påvirke, hvor ondt man har, og hvor længe man har ondt, eller de kan være ’triggere‘, altså faktorer, som udløser hovedpine, som har andre underliggende årsager,« siger Jan Olav Christensen.

Handler om arbejdstilfredshed

Herhjemme genkender Lars Bendtsen, overlæge ved Dansk Hovedpinecenter på Glostrup Hospital, billedet af stress som en faktor blandt sine hovedpinepatienter. Han påpeger dog også, at det ikke nødvendigvis er arbejdspladsen, der er det udslagsgivende.

»Det handler meget om arbejdstilfredshed. Folk, der har det godt, kan godt tåle et højt arbejdspres. Det er, hvis man ikke synes, det er sjovt, og man er tvunget til for eksempel at arbejde meget, at det er et problem, som så kan give en hovedpine. Men nøjagtig det samme kan ses hos for eksempel arbejdsløse, som ofte er frygteligt stressede,« siger Lars Bendtsen til Magasinet Arbejdsmiljø.

Stat Arbejdsmiljø Sygdom