Fyringsfrygt hæmmer nytænkning

23. januar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Ansatte i kommuner og regioner risikerer, at deres innovative forslag sætter deres eget og kollegaers job på spil.

Den offentlige sektor skal slankes, og det skal ske gennem effektivisering og mere innovativ opgaveløsning. Sådan har retorikken længe lydt blandt politikerne på Christiansborg. Men i så fald skal lederne ændre tilgangen til innovation, viser et omfattende forskningsprojekt fra Aarhus Universitet blandt 8.310 fuldtidsansatte i den offentlige og private sektor i Norden.

Usikkerhed bremser kreativitet

En af de største barrierer for de ansattes nytænkning findes i selve formålet med at være innovativ, forklarer lektor og ph.d. Kristina Risom Jespersen, Institut for Økonomi på Aarhus Universitet, der står bag forskningsresultaterne.

- I det offentlige handler innovation typisk om at optimere processerne, så man kan løse flere opgaver eller servicere flere mennesker med færre medarbejdere. Offentligt ansatte risikerer derfor, at deres innovative forslag kan sætte deres eget og kollegaers jobs på spil. Den store usikkerhed, som innovation skaber, bremser selvsagt lysten til at være innovativ, siger Kristina Risom Jespersen.

Som følge af denne risiko føler de offentligt ansatte, at de påtager sig en form for ekstrarolle og yder noget særligt, som de bør kompenseres for i kroner og øre, viser undersøgelsen. Modsat ser medarbejdere i private virksomheder primært innovativt arbejde som et bidrag til virksomhedens vækst og mulighed for at avancere på karrierestigen.

Lederne har nøglen

Det er ifølge Kristina Risom Jespersen blandt andet lederne, der potentielt udgør en stopklods for en mere innovativ offentlig sektor.

- Lederen skal både have mulighed for at beslutte noget, have evnerne til det, anerkende og honorere medarbejdernes innovative adfærd og stille sikkerhed for, at forandringerne ikke medfører øget jobusikkerhed. Nogle ledere kan også bremse ideer, fordi de er bange for at blive overhalet af dygtige medarbejdere, eller fordi de ikke selv har innovative kompetencer, siger hun.

HK/Kommunal har tidligere gennemført en stor undersøgelse, der viser, at HK’ere i kommuner og regioner kan bidrage meget mere til udviklingen af deres arbejdsplads, hvis lederne inddrager de ansattes idéer i større omfang.

Kommunal Karriereudvikling Udvikling