Skandale – Moderniseringsstyrelsen stopper forhandlinger om Ny Løn til vores tjenestemænd i Banedanmark

23. januar 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

Tjenestemændene i både Banedanmark og DSB risikerer at blive sorteper, efter at Moderniseringsstyrelsen har trådt på bremsepedalen i forhold til Ny Løn til tjenestemænd i staten.

HK Trafik & Jernbane har erfaret, via Banedanmark, at forhandlingerne om overgang til Ny Løn for vores tjenestemandsansatte medlemmer tilsyneladende har været spildte kræfter.

Moderniseringsstyrelsen har nemlig nu meddelt, at ingen aftale vil blive godkendt i styrelsen, da det vil blive for dyrt. Det gælder tilsyneladende også for andre grupper af tjenestemænd på det statslige område.

Formand Andreas Hasle er ganske uforstående overfor udmeldingen: " Så sent som i sidste uge fik Banedanmark og HK Trafik & Jernbane en frist på 14 dage til at afslutte forhandlingerne om Ny Løn og indgå en aftale, hvor blandt andet en pulje penge, der er afsat i CFU forliget, kunne indgå i forhandlingerne. Fristen blev givet af Moderniseringsstyrelsen, og vi var godt i gang med forhandlingerne, da "bomben sprang".

Moderniseringsstyrelsen har ikke opsagt "Rammeaftale om nye lønsystemer", men styrelsen har altså erklæret, at den alligevel ikke vil godkende aftaler, der indgås i henhold til den gældende aftale."

"Det er jo fuldstændig sort og i strid med al anstændig forhandlings- og aftalepraksis", fortsætter Andreas.

Moderniseringsstyrelsen har ikke begrundet udmeldingen med andet end, at det er blevet for dyrt.

HK Trafik & Jernbane er for længst nået til enighed med DSB om en aftale om Ny Løn til tjenestemændene, men DSB har tøvet med at underskrive aftalen, fordi DSB blev pålagt at hensætte et stort beløb til den pensionsforbedring, der er en del af aftalerne om Ny Løn for tjenestemænd.

"Moderniseringsstyrelsen virker i ekstrem grad utroværdig, når de nu kortslutter muligheden for at imødekomme deres eget krav om modernisering af lønsystemerne og nu binder de sidste grupper af tjenestemænd til de gamle lønsystemer, hvortil styrelsen vel at mærke ikke ønsker at afsætte puljer til chefløn, lokalløn og omklassificeringer, sådan at der kan ske lønudvikling for tjenestemændene.

"Det er en forskelsbehandling, der grænser til chikane af vores tjenestemænd, og det er helt uacceptabelt. Vi har selvfølgelig straks henvendt os til vores Centralorganisation OAO-S, som i dag retter henvendelse til Moderniseringsstyrelsen og i de skarpeste vendinger kritiserer Moderniseringsstyrelsens ageren og kræver en forklaring.
Vi vil også kræve svar på, hvordan Moderniseringsstyrelsen nu agter at forholde sig til, at store tjenestemandsgrupper i Banedanmark og i DSB vil være sat i stå lønudviklingsmæssigt, fordi der – som nævnt ovenfor - ikke længere bliver afsat puljer til omklassificeringer mv. Det kan vi og vores tjenestemandsmedlemmer jo ikke leve med, og derfor må der findes en anden løsning for deres lønudvikling”, slutter Andreas Hasle.

Løn Politik Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK