Tillid får ansatte til at stå op og gå på arbejde en kold mandag morgen

28. januar 2013  |  HK Stat  |

Vis tillid til de offentligt ansatte. Lad dem være med til at udvikle deres arbejdspladser. Sådan har opfordringen lydt igen og igen fra HK Stat og andre faglige organisationer. En ny udgivelse giver eksempler på, hvordan tillid i praksis kan – om ikke flytte bjerge – så gøre job, arbejdspladser og resultater bedre.

En gruppe ansatte i et arresthus bager kager eller klipper papirfigurer sammen med de indsatte. Om morgenen, da de kom på arbejde, holdt fængselsbetjentene og de andre medarbejdere summemøde om dagens opgaver. Og før de går hjem, summer arrestens ansatte endnu en gang sammen om både konflikter og positive oplevelser fra dagen, der gik.

Sådan kan noget af en dag se ud i Arresthuset i Køge – efter at arbejdspladsen har været gennem et forløb, der bygger på tillid til medarbejdernes evner og viljen til at trække på deres viden.

Før forløbet var arresthuset, der har 36 ansatte, kendt som et hårdt sted, hvor de indsatte helst ikke ville være. Nu taler de ansatte dagligt sammen om arbejdet, og den gode stemning smitter af på dem, der ikke kan forlade bygningen ved fyraften.

Nedefra og op

Solstrålehistorien fra arresten er et eksempel på, at tillid er bedre end kontrol. At det er bedre at inddrage medarbejdernes viden, når der skal ske forandringer på en arbejdsplads. For det var i høj grad medarbejdernes egne forslag og løsninger, der blev ført ud i livet, da Kriminalforsorgen ville rette op på en rå og konfliktfyldt dag for både indsatte og ansatte i det sydsjællandske mini-fængsel.

Forandringen fik lov at foregå nedefra og op. Bottom-up, som det hedder i management-sprog. I modsætning til top-down, hvor ledelsen stiller spørgsmålene, giver svarene og fører løsningerne igennem. Uden at spørge først.

Historien om de papirklippende arrest-medarbejdere i Køge er en af syv forskellige i hæftet Tillid giver verdensklasse - erfaringer med tillid på offentlige arbejdspladser.

Det er OAO, Offentligt Ansattes Organisationer, hvor HK Stat er den største medlemsorganisation, der på den måde har samlet dokumentation for, hvordan den såkaldte tillidsdagsorden kan omsættes i praksis.

Tillid virker i både regioner, kommuner og i staten

På syv meget forskellige offentlige arbejdspladser har OAO fundet konkrete initiativer til at lade tilliden bære innovation og samarbejde i praksis.

Det har gjort hverdagen lettere for personale og patienter i Region Nordjylland, styrket fællesskab og nedbragt sygefraværet i Aalborg Kommune og øget den sociale kapital i Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politikreds. I Vejle Kommune får borgerne bedre service.

I Jobcenteret i Skelbækgade i København har medarbejderne udviklet arbejdsgangene til gavn for de unge ledige, og i Region Midtjylland får unge med psykiatriske lidelser bedre tilbud, samtidig med at Aarhus Kommune sparer penge. Og i Arresthuset i Køge er konflikterne som nævnt blevet minimeret. Alle steder er forandringerne båret af medarbejderdreven innovation.

Fra Norge fortæller Kristen Dalby fra Fagforbundet, hvordan kommunerne gennem partnerskaber mellem politikere, administration og medarbejdere har udviklet kvaliteten.

Det får folk til at stå op en kold og våd mandag

Professor Lotte Bøgh Andersen forklarer i et interview, hvad der får ansatte til at stå op en våd og kold mandag morgen og gå på arbejde – altså hvad der motiverer folk. For offentligt ansatte er det blandt andet en drivkraft at gøre, hvad de opfatter som det rigtige for brugerne og samfundet.

»Det er vigtigt, at ledere og politikere inddrager medarbejderne i en dialog om, hvordan der skal styres og ikke forsøger at styre dem i modsætning til deres faglige normer,« siger Lotte Bøgh Andersen, der på Aarhus Universitet forsker i public service motivation.

Ti anbefalinger fra OAO

Hæftet fra OAO er det tredje i en serie, som giver konkrete bud på, hvad tillid betyder på de offentlige arbejdspladser. OAO har tidligere præsenteret ti anbefalinger til en reform, der kan udvikle og styrke den offentlige sektor.

En af anbefalingerne er, at regeringen, lønmodtagere og arbejdsgivere på det offentlige område skal indgå partnerskabsaftaler om styring og udvikling af de offentlige arbejdspladser. Partnerskabet kan suppleres med relevante borgergrupper og interesseorganisationer.

Rita Bundgaard: Brug nu de gode erfaringer i stor skala

I HK Stat er formand Rita Bundgaard både begejstret og utålmodig. Begejstret over de mange gode eksempler på, at tillid virker. Og utålmodig, fordi hun savner udspil fra regeringen til at gennemføre en tillidsreform i hele den offentlige sektor.

»Eksemplerne i både OAO's nye hæfte og i de to tidligere publikationer viser, at der virkelig er noget at komme efter, når man systematisk bruger medarbejdernes viden, iderigdom og engagement i at udvikle de offentlige arbejdspladser til gavn for både borgere, medarbejdere og statskasse. Derfor vil jeg fortsat presse på for at få omsat de konkrete erfaringer i en større reform,« siger Rita Bundgaard.

Stat Arbejdsmiljø Udvikling