Effektiviserings-snak bremser medarbejdernes idéer

29. januar 2013  |  HK Stat  |

Ny forskning viser, at medarbejdere i offentlige organisationer forbinder innovativ arbejdsadfærd med en risiko for, at det påvirker deres eget eller kollegaernes job. Derfor er sikkerhed i jobbet afgørende for kreativiteten, siger forskere fra Aarhus Universitet.

Den offentlige sektor skal skrumpe og effektiviseres. Målet er samme produktion og service med færre ansatte. Midlet er innovation.

Sådan har retorikken længe lydt blandt politikerne på Christiansborg. Men i så fald skal tilgangen til innovationsledelse ændres, viser ny forskning fra Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences.

I et forskningsprojekt blandt 8.310 fuldtidsansatte i den offentlige og private sektor i Danmark, Norge og Sverige har man undersøgt hvilke incitamenter, der driver medarbejdernes motivation og vilje til at være innovative. Og forskerne påpeger mange forhindringer for innovation, som særligt ses i den offentlige sektor.

Udsigten til nedskæringer demotiverer

En af de største barrierer findes i selve formålet med at være innovativ, forklarer lektor og ph.d. ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet Kristina Risom Jespersen, som sammen med sin kollega, ph.d. Rune Bysted, står bag forskningsresultaterne:

»I det offentlige handler innovation typisk om at optimere processerne, så man kan løse flere opgaver eller servicere flere mennesker med færre medarbejdere. Offentlige medarbejdere risikerer derfor, at deres innovative forslag kan sætte deres eget og kollegers job på spil. Den store usikkerhed, som innovation skaber, bremser selvsagt lysten til at være innovativ.«

Ledelse og system er stopklodser

Ledernes evner og handlefrihed i forhold til innovative nye idéer er en af de vigtigste faktorer:

»Lederen skal både have mulighed for at beslutte noget, have evnerne til det, anerkende og honorere medarbejdernes innovative adfærd og stille sikkerhed for, at forandringerne ikke medfører øget jobusikkerhed. Nogle ledere kan også bremse idéer, fordi de er bange for at blive overhalet af dygtige medarbejdere eller fordi de ikke selv har innovative kompetencer,« fortæller Kristina Risom Jespersen på Aarhus Universitets hjemmeside.

Svage ledere udgør således potentielt en stopklods for en mere innovativ offentlig sektor. Det samme gælder selve systemet:

»Mange offentlige organisationer lider under at være bureaukratiske og ufleksible i forhold til forandringer, og mange medarbejdere mangler klare mål med arbejdet. Det svækker motivationen til at være innovativ.«

HK’er: Sæt kræfterne fri!

På Københavns Universitet genkender – og begræder – EU-medarbejder, innovationsfortaler og HK-medlem Hans-Jørgen Mogensen stopklodsen:

»Spørgsmålet er, hvorfor man ikke giver alle de gode kræfter fri i stedet for at topstyre institutionerne og skabe forfejlede leanløsninger, der omdanner universiteterne til samlehaller. Jeg tror ikke, de administrative ledelser tør frigive alle de kræfter, der ligger i de offentlige arbejdspladser, og det er trist, for derved bremses mange gode idéer fra at blive realiseret. Idéer, der kan betyde store samfundsøkonomiske besparelser, større trivsel på arbejdspladserne, færre stress- og sygemeldte og ikke mindst højere produktion.«

Fakta om undersøgelsen

Forskerne fra Aarhus Universitet har undersøgt, hvordan økonomiske incitamenter, decentralisering af beslutningsbeføjelser og medindflydelse påvirker medarbejdernes lyst til, evne og mulighed for at innovere og realisere de nye idéer.8.310 ansatte i Danmark, Norge og Sverige har svaret på den kvantitative undersøgelse, som var integreret i Ennovas European Employee Index® 2011.

Stat Udvikling Kompetencer Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK