HK Stat: Ansæt flere til at kradse skattekroner ind

30. januar 2013  |  HK Stat  |  HK Stat

Den statslige inddrivelse kan godt komme til at fungere. Skat er på rette vej. Og medarbejderne pukler. Men det er helt nødvendigt med flere ressourcer – indtil det nye inddrivelsessystem, EFI, virker. Det vil være en god forretning for samfundet at ansætte flere skattemedarbejdere, som LO foreslår.

Af HK Stats næstformand Peter Raben

I den senere tid er Skats inddrivelse blevet kritiseret: Restancerne vokser, og Skat er ikke god nok til at få kradset gælden hjem fra borgere og virksomheder. Kommunerne har beklaget sig over inddrivelsen, og senest har vandværkerne også ytret utilfredshed gennem brancheorganisationen Danva.

Skat har i Politiken begrundet problemerne med forsinkelsen af det ambitiøse digitale betalingssystem EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem), som forventes at blive klar i løbet af foråret.

Derudover vil Skat gerne have lov til at bruge de enkelte skyldneres cpr-numre i inddrivelsen, så gælden kan blive trukket direkte i lønnen. ’Og det er da både bedre og billigere end at skulle opsøge folk på deres bopæl’, udtaler inddrivelsesdirektør Jens Sørensen til Politiken.

Desværre har mediebevågenheden medført mere eller mindre kreative forslag: Nogle taler om at lade private inkassofirmaer stå for opgaven, andre vil skrue tiden tilbage til før fusionen og lade kommunerne byde ind på opgaven.

Men tiden er efter vores opfattelse ikke til panikløsninger.

HK Stat har igennem en årrække peget på den reelle kerne i problemet. Skats medarbejdere er særdeles velkvalificerede og arbejder benhårdt på at løse problemerne.

Og grundlæggende har det været en god idé at samle de mange skatteforvaltninger og arbejde med digitalisering og andre værktøjer.

Men i 2005 havde Skat knap 11.000 årsværk. I 2011 havde Skat lidt over 6.000 årsværk. Og i 2016 skal Skat være nede på lidt over 5.000 årsværk.

Samtidig er restancerne steget fra 50 milliarder kroner i 2006 til 74 milliarder i 2011. Det er derfor helt åbenlyst, at der naturligvis er en sammenhæng mellem antallet af ressourcer i Skat og det manglende provenu til velfærd.

De skiftende finans- og skatteministre har dog – som efterhånden de eneste – svært ved at se sammenhængen. Specielt efter at de er blevet ministre. Selvom der er tilført lidt ressourcer til inddrivelsen, er det vores opfattelse, at det ikke har været tilstrækkeligt.

Spareplanerne har været for optimistiske, og det har kostet mange flere milliarder, end der er sparet.

Vi bakker derfor op om LO’s forslag i den seneste jobplan: Opnormér Skat med 500 årsværk fra 2013, svarende til niveauet fra omkring 2010-2011. LO forventer, at opnormeringen af Skat vil kunne øge skatteindtægterne således, at den offentlige nettogevinst vil være på cirka 300 mio. kroner årligt.

Det er dermed en god forretning for samfundet og for velfærden.

Stat Politik Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK