Ny type HK’ere indtager de offentlige kontorer

30. januar 2013  |  HK Kommunal  |  Administrationsbachelor  |  Jens Laursen

Den 1. februar står foreløbigt 70 administrationsbachelorer klar til at tage livtag med styringen af den offentlige sektor.

Administrationsbachelorer er navnet på en ny HK-faggruppe, og i disse dage afslutter det første store kuld deres uddannelse, der blev etableret i 2008 i et tæt samarbejde mellem HK/Kommunal og KL.

I år dimitterer 70 nye administrationsbachelorer, men antallet vil stige markant over de næste år. I 2012 blev der optaget 340 nye studerende mod 275 i 2011, 139 i 2010 og 67 i 2010. Og interessen for uddannelsen er i det hele taget enorm.

Uddannelsen sigter på at dække kompetencerne mellem de kommunalt uddannede medarbejdere og de akademiske medarbejdere og kombinerer en bred vifte af fag som jura, kommunikation, økonomi, HR og organisation. Og flere steder har de kommunale arbejdsgivere allerede taget de første, færdiguddannede administrationsbachelorer til sig.

Velfærdens maskinrum

I HK/Kommunal er formand Bodil Otto begejstret for det boom i antallet af unge, der vælger administration og styring som deres fremtidige levevej.

- Jeg er ikke i tvivl om, at de mange unge mennesker vælger de nye uddannelser, fordi de er fleksible og ses som attraktive karriereveje. Jeg er også ganske overbevist om, at langt hovedparten af disse unge er tiltrukket af muligheden for at gøre en forskel i det maskinrum, der får vores velfærdssamfund til at fungere effektivt i en stadig mere kompleks dagligdag, siger Bodil Otto.

Formanden understreger, at der over de næste år vil være stor udskiftning i jobbene i det offentlige, og at der derfor ikke vil blive mangel på job til hverken den ene eller den anden faggruppe.

Fyldestgørende

Uddannelsen til administrationsbachelor skal ifølge forskningschef ved Danmarks Medie-og Journalisthøjskole, Roger Buch, ses som et svar på, at den traditionelle kontoruddannelse er presset af universiteternes samfundsvidenskabelige uddannelser.

- Her får man så en fyldestgørende mellemting, der samtidig er et billigere aktiv i en tid, hvor arbejdsgivere er meget omkostningsfokuserede, siger Roger Buch til Politiken. Han understreger, at mange akademikere i dag sidder i stillinger, hvor de har for meget viden i forhold til, hvad de reelt laver.

Praktisk tilgang

I Administrationsbachelorernes Landsforening er formand, Rikke Christensen, ikke i tvivl om, at de nye kandidater rammer, hvad hun kalder ’spot on’ på den offentlige sektors nye behov.

- Vi har lært at evaluere og analysere, men har samtidig en praktisk tilgang og begge ben plantet solidt på jorden. Jeg mener en lang række af de stillinger, som de sidste 10 år er blevet besat af akademikere, i fremtiden kan overtages af administrationsbachelorer, siger Rikke Christensen.

Kommunal Job og uddannelse Uddannelse