OK13: Hård duel om tillidsvalgte og ferie

30. januar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Fronterne er trukket skarpt op mellem KTO og KL forud for de første politiske forhandlinger om OK'13. De kommunale arbejdsgivere skal ikke have held til at sætte organisationerne uden for indflydelse, lyder det fra HK/Kommunal.

Efter flere aflysninger mødes de politisk valgte fra KTO og KL fredag den 1. februar til den første egentlige armlægning om de kommende års løn- og ansættelsesforhold for 507.000 medarbejdere i kommunerne, herunder godt 45.000 kommunale HK’ere.

I HK/Kommunal ser formand Bodil Otto, der sidder med i KTO’s forhandlingsudvalg, en klar linje i KL’s forhandlingsudspil.

- Arbejdsgivernes udspil er gennemsyret af, at de ansattes faglige organisationer skal kobles af de beslutninger, der træffes i kommunerne. Hvad enten det gælder spørgsmål om beskyttelse af tillidsvalgte, indflydelse i samarbejdsudvalg, forhandlinger om ny løn, udmøntning af plustid, ferie eller noget helt syvende, er den gennemgående strømning i KL’s udspil, at de faglige organisationer skal sættes uden for indflydelse, siger Bodil Otto.

Offensiv mod indflydelse

HK/Kommunal-formanden undrer sig over, at netop de offentlige arbejdsgivere vælger at gå forrest i en offensiv mod det samarbejde, der langt de fleste steder fungerer udmærket.

- Område for område er jeg sådan set parat til at gå i dialog med arbejdsgiverne om holdbare løsninger. Men når vi bliver præsenteret for et samlet arsenal af forringelser, der alene har til formål at underminere organisationernes muligheder for indflydelse, må jeg simpelthen sætte hælene i. Netop i en sparetid med voldsomme omstruktureringer, er det mere nødvendigt end nogensinde, at ledelsen og de ansatte finder fælles løsninger, fastslår Bodil Otto.

Særligt to hårde knaster gør, at parterne som udgangspunkt står særdeles langt fra hinanden. Fredagens forhandlinger vil blive domineret af uenigheder dels om beskyttelse mod afsked af tillidsvalgte dels om, hvordan den sjette ferieuge skal forvaltes.

Angreb mod tillidsvalgte

Og set i lyset af den overordnede tendens i KL’s udspil har Bodil Otto ikke i sinde at give køb på hverken det ene eller det andet.

- KL har meget klart meldt ud, at der skal være færre tillidsrepræsentanter, der nyder særlig beskyttelse. I praksis ser vi desværre også, at flere og flere kommuner lader hånt om den særlige beskyttelse af tillidsfolk. Men med KL’s nuværende forhandlingsposition er det fuldstændigt uacceptabelt og en helt forkert vej at gå. For angrebene mod vores tillidsvalgte er i virkeligheden en trussel mod hele den danske model, siger Bodil Otto.

HK/Kommunal-formanden understreger, at det også er i arbejdsgivernes interesse, at hele tillidsmandssystemet ikke blive undergravet.

Ferie-hykleri

Den anden store knast ved fredagens forhandlingsmøde handler om den 6. ferieuge, hvor det ifølge arbejdsgiverne ikke længere skal være muligt for de ansatte at få ferieugen udbetalt, ligesom KL ønsker at bestemme, hvornår ferien skal placeres.

KL’s krav møder hovedrysten hos Bodil Otto, der mener, det nærmer sig hykleri, når arbejdsgiversiden på den ene side siger, at de ikke kan tillade initiativer, der hiver arbejdskraft ud fra arbejdsmarkedet, når det faktisk er det, de vil gøre med forslaget.

- Vi synes, at ordningen er glimrende, fordi den netop giver medarbejdere mulighed og frihed til at vælge, om de har brug for ferie eller penge. Det er en ret fleksibel og moderne ordning, som vi jo faktisk også har betalt for, lyder det fra Bodil Otto.

Kommunal Overenskomst Politik Tillidsrepræsentant Ferie