Ingen ny løn i Banedanmark

31. januar 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

Et helt uacceptabelt forhandlingsforløb, skjulte dagsordener og tilbud i strid med gældende aftaler forhindrer Trafik & Jernbanes tjenestemænd i at komme på ny løn

Ved de seneste overenskomstforlig i staten er det blevet soleklart, at Personalestyrelsen – nu Moderniseringsstyrelsen – ville have alle statens tjenestemænd flyttet fra de gamle lønsystemer til ny løn.

Ud over en klar udmelding fra arbejdsgiveren om ønsket, blev det også klart, at tjenestemændenes muligheder for lønforbedringer i det gamle lønsystem blev reduceret til nærmest ingenting, idet der ikke blev afsat puljer til vores tjenestemænd ved overenskomstforliget i 2011.

Puljepenge til forhandling af ny løn

Ved forliget i 2008 og igen i 2011 blev der afsat en pulje til at implementere ny løn for tjenestemændene i Banedanmark.

Der var således penge til at gennemføre visse lønforbedringer, ligesom de gældende rammeaftaler om ny løn ville sikre tjenestemændene to løntrins forbedring af tjenestemandspensionen. Det sidste er en kompensation for, at tjenestemændene efter overgang til ny løn fremadrettet optjener almindelig arbejdsmarkedspension i stedet for omklassificeringer, der betyder forbedring på tjenestemandspensionen.

Der har været løbende forhandlinger mellem Banedanmark og HK Trafik & Jernbane om overgang til ny løn, men forhandlingerne er hver gang strandet på uenighed om, hvad puljen af penge skulle bruges til.

De afsluttende "forhandlinger"

I begyndelsen af 2013 fik parterne så en frist på 14 dage til at gøre forhandlingerne færdige, såfremt puljen skulle anvendes til overgangen til ny løn.

HK Trafik & Jernbane gik konstruktivt til forhandlingerne med Banedanmark, der også ved de første møder var indstillet på, at realitetsdrøfte overgangen til ny løn og brug af midler fra puljen.

Helt uventet meddeler Banedanmark så efter en uge, at uanset hvilken aftale parterne kan nå frem til, så vil Moderniseringsstyrelsen ikke godkende en aftale om ny løn, da "det er for dyrt".

HK Trafik & Jernbane får via henvendelse til HK Stat og OAO lagt så meget pres på Moderniseringsstyrelsen, at den meddeler, at forhandlingerne alligevel kan genoptages.

På et sidste møde med Banedanmark er meldingen så, at Banedanmark nu hverken vil udmønte penge fra puljen eller give tjenestemændene de to løntrin på tjenestemandspensionen. Men i øvrigt vil de gerne have, at vores tjenestemænd går over på ny løn!

HK Trafik & Jernbane indgår ikke aftalestridige forlig

Banedanmark tilbyder således tjenestemændene ny løn i strid med de gældende aftaler og uden at udmønte aftalte puljer. Det sidste er helt urimeligt, og det første er efter vores opfattelse aftalebrud. Et aftalebrud som vi selvfølgelig agter at forfølge.

HK Trafik & Jernbane har ingen intentioner om at gå forrest med at sælge ud af tjenestemændenes aftalte rettigheder. Og det ville vi gøre, hvis vi så bort fra de aftaler, der skal sikre tjenestemændenes pension i et rimeligt omfang, når de skal over på ny løn.

Hvis man som tjenestemand i Banedanmark er vred over arbejdsgiverens ageren i denne sag, så forstår vi det godt. Og uanset om Banedanmark agerer på bestilling af Moderniseringsstyrelsen, så burde der nu være en meget dårlig smag i munden også hos Banedanmark.

Løn Politik