Mange HK'ere falder ud af dagpengesystemet

31. januar 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

I løbet af januar 2013 mistede 60 medlemmer af HK/Kommunal deres ret til dagpenge. Samme antal rammes i februar, og sådan ser det ud til at fortsætte måned for måned. HK/Kommunals formand, Bodil Otto, opfordrer regeringen til at finde en løsning.

De første HK’ere betaler nu prisen for den halverede dagpengeperiode. Blandt HK/Kommunals medlemmer mistede omkring 60 deres dagpengeret i januar, og i de kommende måneder er der ikke udsigt til en bedring. Tværtimod ser det ud til, at dette tal stiger måned for måned.

En opgørelse fra HK’s a-kasse viser, at 75 af HK/Kommunals medlemmer står til at falde ud af dagpengesystemet i februar og 67 i marts.

Formanden for HK/Kommunal Bodil Otto mener, at det er på tide, at regeringen finder en permanent løsning.

- Regeringens aftale med arbejdsgiverne om akutjobs var et udmærket forsøg. Men vi må bare konstatere, at aftalen ikke har den effekt, som politikerne regnede med. Der er ikke akutjobs til alle de arbejdsløse, selv om de søger og søger. Ja nogle af dem har søgt hundredvis af jobs, uden overhovedet at blive indkaldt til samtale. Det er en helt urimelig situation for mange, der får hevet tæppet væk under sig, når de mister deres dagpenge, siger Bodil Otto.

De arbejdsløse får ikke akutjobbene

Noget tyder på, at arbejdsgiverne går i en stor bue uden om de arbejdsløse, når de ansætter folk i akutjob. En undersøgelse i ugebrevet A4 viste for nylig, at ikke en gang hver femte af de akutjobs, der er blevet besat, er gået til en langtidsledig dagpengemodtager på vej til at miste dagpengene.

Værst ser det ud i stat, kommuner og regioner, hvor kun hver sjette af jobbene går til langtidsledige. Lidt bedre ser det ud hos private arbejdsgivere, der besætter hver tredje af de opslåede akutjob med en langtidsledig.

Bodil Otto kalder det ”beskæmmende”, at arbejdsgiverne ikke tager ordningen alvorligt og ansætter de ledige, som akutjob-ordningen var tiltænkt.

- Men situationen viser også, at uddannelse og opkvalificering ikke er til at komme uden om. Det er nøglen til at få de ledige i arbejde, og derfor må der satses massivt på den del også, når regeringen forhåbentlig snart evaluerer indsatsen, siger Bodil Otto.

Ifølge A4’s undersøgelse er det kun et lille mindretal af arbejdsgiverne, der oplever de lediges kvalifikationer som gode eller meget gode.

Kommunal Dagpenge Langtidsledig Ledig Politik