SAMDATA formand: Store vækstmuligheder i dansk it sikkerhed

31. januar 2013  |  Samdata  |

Høj dansk datasikkerhed er en kæmpe forretningsmulighed for danske firmaer, forklarede formanden for SAMDATA\HK, Thomas Bisballe, på talerstolen på den årlige Databeskyttelsesdag

Danmark har en stærk førerposition på datasikkerhed. Den kan bruges til at skabe vækst og job i den danske it-branche. Sådan lød beskeden fra Samdata\HK’s formand, Thomas Bisballe, på den højt profilerede Databeskyttelsesdag, der løb af stablen på Christiansborg mandag d.28 januar. Blandt deltagerne var flere Folketingsmedlemmer.

Thomas Bisballe holdt et oplæg og deltog i paneldebatten om databeskyttelse og privatlivets fred. Her understregede han, at danske it-firmaers førerposition hænger sammen med en meget restriktiv lovgivning. Det har givet Danmark et forspring.

- Vi skal arbejde for, at der også kommer internationale standarder for ”private cloud”. Så kan Danmarks næste kunder med behov for sikker datahåndtering gå fra at være EU til Kina og derefter resten af verden. Det vil føre vækst og jobs med sig, siger han.

Sikre løsninger på .dk

De to største danske it-virksomheder kan gemme og sikre data så godt, at de nærmest er eneudbydere af de sikreste løsninger. Det giver en kæmpefordel, forklarer Thomas Bisballe

.- Vi har verdens sikreste domæner. Det kan vi for eksempel bruge til at skabe hjemmesider, der fungerer som internationale opgavebørser på .dk-domæner i stedet for på de usikre udenlandske domæner, siger Thomas Bisballe.

Senest var internationale opgavebørser omdrejningspunktet i en meget omtalt sag fra USA. En it-medarbejder var meget mere produktiv end kollegerne og ekspert i alle programmeringssprog. Det viste sig, at han havde brugt opgavebørser til at få løst opgaverne, og han blev fyret for ikke at overholde firmaets sikkerhedsregler.

Styr på datasikkerheden

Sagen viser, at de digitale muligheder for at få andre til at gøre det grove arbejde næsten er uanede. Derfor skal sikkerheden være i orden, og ansvaret for fejl eller databrud skal kunne placeres.

- Rækken af underleverandører kan blive meget lang. Hvem har ansvaret, hvis én af mange underleverandører har lagt et snifferprogram ind, der lækker dine personlige data og lænser din bankkonto? Tiden er moden til at se på regler for kædeansvar, siger Thomas Bisballe.

De nye standarder skal udvikles åbent af markedet, men staten skal skubbe på med stramme reguleringer, for at det sker trygt for borgerne, mener Thomas Bisballe.

Læs mere om Databeskyttelsesdagen her.

For yderligere information kontakt formand for SAMDATA/HK, Thomas Bisballe, på tlf. 61 33 30 18