HK Østjylland foreslår nyt forum for udvikling i Randers

01. februar 2013  |  Østjylland

Fællesformand Viggo Thinggaard opfordrer borgmester Henning Jensen Nyhuus til at invitere arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutioner til lokale firepartsforhandlinger

Hvordan skabes der yderligere vækst i Randers Kommune? Det gøres der først og fremmest gennem et godt samspil mellem de aktører, der spiller en central rolle i udvikling af bæredygtige løsninger for kommunen og regionen.

Det mener fællesformand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard, der har et forslag til borgmester Henning Jensen Nyhuus: Lad arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutionerne og kommunen mødes for at snakke fremtid og tage konkrete initiativer.

- Sådanne firepartsforhandlinger kunne eventuelt løbe over en toårig periode, hvor man på regelmæssige møder sætter fokus på beskæftigelse, uddannelse og erhverv, siger Viggo Thinggaard.

- Et tæt samarbejde kan skabe den synergi og de partnerskaber, der resulterer i konkrete initiativer, og som gør hensigtserklæringer til andet og mere end blot pæne ord. Drøftelserne mellem de fire parter kan suppleres med oprettelse af et sekretariat, der står for koordineringen, og som sørger for at sætte aktiviteterne på skinner.

Møder hver måned?

I forslaget fra HK Østjylland lægges der op til månedlige møder mellem repræsentanter for kommunen, lønmodtagerne, arbejdsgiverne og uddannelsesinstitutionerne. Randers Kommunes arbejdsmarkedsafdeling skal ifølge forslaget være ansvarlig for sekretariatets drift, men arbejdsgivere, arbejdstagere og uddannelsesinstitutioner skal inviteres til at deltage i sekretariatsarbejdet på fast eller ad hoc basis.

- Der er mange vigtige emner at tage fat på i et sådant fælles forum med deltagelse af de fire parter, og de kan tilsammen medvirke til at skabe udvikling og ny vækst i Randers Kommune. Nogle af emnerne kunne være rekruttering af kvalificeret arbejdskraft, styrket uddannelsesindsats og en forstærket indsats for at skabe flere jobs, siger Viggo Thinggaard.

Alle fire parter kan ifølge forslaget fra HK-formanden komme med emner og input, der gennem et intenst samarbejde kan bidrage til fornyelse og udvikling, og initiativet kan også tage fat på områder som infrastruktur, virksomhedernes forhold, hjælp til iværksættere, talentudvikling, oprettelse af flere praktikpladser og meget mere.

- Endelig vil et sådant forum med de fire parter kunne arbejde udadvendt og styrke debatten om kommunens udvikling gennem kronikker, dialogmøder mv., siger Viggo Thinggaard.

Brev til Henning Nyhuus.pdf

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK