OK13: Tillidsvalgte deler vandene

01. februar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

De første politiske forhandlinger mellem KTO og KL om overenskomsterne for 2013 er netop endt uden delresultat som følge af uenighed om beskyttelse af tillidsvalgte. Tillidsmandsbeskyttelsen, som arbejdsgiverne vil forringe, er hjerteblod for os, lyder det fra HK/Kommunal.

Armlægningen om de kommende års løn- og ansættelsesforhold for 507.000 medarbejdere i kommunerne, herunder godt 45.000 kommunale HK’ere, endte i dag resultatløst.

Arbejdsgiverne i KL og lønmodtagerne organiseret i KTO-fællesskabet kunne ikke blive enige om, i hvilken udstrækning de ansattes valgte repræsentanter fortsat skal kunne nyde godt af den beskyttelse mod afsked m.v., der har været gældende i en menneskealder. Parterne har derfor valgt at gå hver til sit, fordi der indtil videre ikke er grundlag for forhandlinger.

Mens KL fastholdt sin position om, at der skal være færre tillidsvalgte – herunder suppleanter - der skal nyde særlig beskyttelse, står KTO ligeså fast på, at beskyttelse af tillidsvalgte fortsat skal udgøre en grundsten i samarbejdet på de enkelte arbejdspladser.

Behov for fælles løsninger

I HK/Kommunal understreger formand Bodil Otto, der sidder med i KTO’s forhandlingsudvalg, at spørgsmålet om beskyttelse af tillidsvalgte er udtryk for en helt reel uoverensstemmelse, hvor man i denne ombæring ikke har kunnet nå hinanden.

- Jeg undrer mig oprigtigt talt over, at netop de offentlige arbejdsgivere vælger at gå forrest i en offensiv mod det samarbejde, der langt de fleste steder fungerer udmærket. Netop i en sparetid med voldsomme omstruktureringer, er det mere nødvendigt end nogensinde, at ledelsen og de ansatte finder fælles løsninger. Beskyttelse af de ansattes valgte repræsentanter er i den sammenhæng ganske nødvendig, fastslår Bodil Otto.

Spørgsmålet om beskyttelse af tillidsvalgte vil indgå i de afsluttende forhandlinger, der er planlagt til at finde sted den 15. februar.

Kommunal Tillidsrepræsentant Overenskomst