Uddannelse skaber trivsel og overskud

02. februar 2013  |  Sydjylland  |  Carl Ancher Pedersen

Grith Frydendahl Lund og Britta Appel skal inspirere virksomheder og medarbejdere til at tænke i uddannelse – og få de ubrugte kompetence-millioner i spil

– Det er helt sikkert, at uddannelse af medarbejderne kan ses på bundlinjen i virksomhederne. Det er med til at fastholde dygtige medarbejder, og det skaber større trivsel og mindre sygefravær på jobbet. For medarbejderne giver det udvikling, bedre jobmuligheder og dermed mindre sårbarhed over for ledighed, siger Grith Frydendal Lund.

Med argumenter som disse i bagagen er hun og kollegaen Britta Appel i gang med et længerevarende uddannelsesfremstød rettet mod virksomheder over hele landet.

De to er ”uddannelsesambassadører” ansat af HK/Handel og HK/Privat. Sammen med to tilsvarende uddannelsesambassadører i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv udgør de et team, der skal anspore virksomhederne og deres ansatte til at tænke mere i kompetenceudvikling.

Hermed udmøntes den aftale, der blev truffet mellem parterne under forårets overenskomstforhandlinger. En aftale om at sætte fælles fokus på uddannelse og få de mange rare penge i kompetencefondene anvendt til deres formål.

Velvilje – men stort behov for information

Grith Frydendahl LUnd og Britta Appel er klar til at inspirere til at tænke i uddannelse.

– Det bliver en kæmpe opgave, som vi først tog fat på 3. september. Vi er blevet rigtig godt modtaget, men blev samtidig bekræftet i, at der er er stort behov for information om uddannelse og uddannelsesmuligheder. Virksomhederne er godt klar over, at de indbetaler penge til en kompetencefond, men er ikke klar over, hvordan de får dem bragt i spil lokalt, siger Grith.

Ud over at besøge virksomheder over hele landet satser uddannelsesambassadørerne også på et samarbejde med uddannelsesinstitutioner, der tilbyder efter- og videreuddannelse.

Skal også have fat i medarbejderne

Det er Dansk Erhverv, der i første omgang kontakter virksomhederne, og tilbyder dem et besøg. Derefter rykker uddannelsesambassadørerne ud – én fra HK og én fra Dansk Erhverv.

Uddannelsesambassadørerne mødes i første omgang med ledelsen i virksomhederne, men ved de opfølgende møder satser man også på at få repræsentanter for medarbejderne med.

– I sidste ende er det mindst lige så vigtigt at overbevise medarbejderne om værdien og vigtigheden af at uddanne sig. Nogle er måske bange for tanken om at skulle ”på skolebænken igen, men her kan kolleger, der er gået i gang med efteruddannelse være vigtige lokale ambassadører, der overbevise tvivlere om, at det nok ikke er så farligt, siger Britta Appel.

Først og fremmest handler det om at gøre opmærksom på de mange uddannelsesmuligheder, der findes. F.eks. at uddanne sig fra ufaglært til faglært med merit for sin arbejdserfaring og om de utallige muligheder for at udnytte de to ugers ret til selvvalgt uddannelse pr. år, som overenskomsten giver ret til.

• Arbejdsmarkedets kompetencefonde blev aftalt ved overenskomstfornyelsen i 2007 og oprettet i 2008. Mange penge samler fortsat støv i kompetencefondene – trods et stort behov for efteruddannelse.

Af Carl Ancher Pedersen