Den enkeltes frygt og det fælles ansvar

04. februar 2013  |  Østjylland

"4.500 uden dagpenge fra i dag". De store typer fyldte hele forsiden på Ekstra Bladet torsdag den 31. januar. Inde i bladet kunne man læse om 47-årige Keld Hansen:
- Fagforeningen er droppet og nu ryger bilen. En A-kasseleder fortalte, at folk er desperate, fortvivlede og stressede.

Formand for HK Østjylland Hans-Henrik Hansen mener, at Ekstra Bladet denne gang har hold i billetterne. Op i mod 23.000 ledige er på vej til at miste dagpengene i løbet af de næste seks måneder. I det hele taget har meget ændret sig med finanskrisen:

- I dag er det realistisk, at enhver kan blive fyret og komme på dagpenge. Og da der ofte er flere hundrede ansøgere til én stilling, er det også realistisk, at man efter to år på dagpenge fortsat står uden job. Dermed bliver det igen realistisk for almindelige lønmodtagere at stå helt uden indtægt, hvis de rammes af arbejdsløshed.

Hans-Henrik Hansen mener, at frygten er anderledes end tidligere:

- Førhen var det ikke mindst tabet af det kollegiale fællesskab, som slog hårdt, når du blev fyret. Selvfølgelig var det træls, men du vidste, at du kunne leve af dine dagpenge frem til, du igen kom i job. I dag risikerer du helt at miste indtægten, når dagpengene løber ud efter bare to år, og du af den ene eller anden grund ikke har ret til kontanthjælp. Dermed kan en fyreseddel ende med at true dit eksistensgrundlag. Det giver en helt anden frygt.

Hans-Henrik Hansen ser dagpengeændringerne som et udtryk for, at den fælles tryghed er på vej til at blive erstattet af alles krig mod alle:

- Hver tredje offentlig ansat er bange for at blive afskediget, og mange holder mund af frygt for at miste deres job. Det betyder selvfølgelig, at vi finder os i mere. Stress og depression hører til dagens orden, og mobning bliver mere og mere udbredt.

Men også politikerne har et stort ansvar for utrygheden:

- Politikerne taler generelt om svenske skatter og tyske lønninger eller det, der ligner. Og Lars Løkke taler konkret om, at "vi skal have sulten tilbage", siger han med henvisning til Venstres udspil i forbindelse med den kommende reform af Kontanthjælpen (se venstre.dk, 10. august 2012).

Hans-Henrik Hansen mener, at tidligere tiders håndgribelige frygt for arbejdsløshed risikerer at udvikle sig til en mere diffus angst for tilværelsen i almindelighed i et risikofyldt samfund. Han ser primært tre årsager til denne udvikling. Ud over risikoen for tab af indtægten ved arbejdsløshed er det de stadig dybere nedskæringer i den offentlige sektor, som får det fælles sikkerhedsnet til at forsvinde. Endelig er det en afmagt, som følge af at den socialdemokratisk ledede regering fører en politik, der ikke er meget anderledes end den tidligere regerings.

- Det er ikke blot en videreførelse af VK-regeringens politik. Det risikerer også at blive et farvel til en anden politik i fremtiden. For hvem skal føre den? spørger Hans-Henrik Hansen.

Han mener derfor, at fagbevægelsen må op i gear:

- Fagbevægelsen har i dag et meget stort ansvar for at give lønmodtagerne en fornyet tro på fællesskabet. Derfor presser vi fra HK Østjylland på for, at LO og forbundene går i spidsen for et forsvar for dagpengene – ikke mindst en kortere optjeningsperiode, så vi undgår at stå uden indtægt, hvis vi bliver arbejdsløse, slutter Hans-Henrik Hansen.

Arbejdsløs Ledig Dagpenge

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK